۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

مسکن ملی در اردیبهشت ماه به دست متقاضیان می‌رسد؟

به گفته وزیر راه و شهرسازی در اردیبهشت ماه اولین واحدهای مسکن ملی به متقاضیان تحویل داده می‌شوند که البته تکمیل آورده یکی از مهم‌ترین شروط است.
کد خبر : ۵۵۳۸۷۴

این روزها بحث مسکن و خانه دار شدن تبدیل به یکی از مهم‌ترین نیازهای مردم شده است که در این زمینه هم به طور قطع طرح مسکن ملی به گوش متقاضیان خورده است. در این طرح همسو با رفع مشکلات طرح مسکن مهر، زمین مورد نیاز از سوی دولت تامین می‌شود.

شروع این طرح موجب شده تا قیمت ملک در شهرهای بزرگ تغییرات محسوسی را تجربه کند و تا حدودی از قیمت و هزینه اجاره بها کاسته شود به طوری که پس از ثبت نام در این طرح و با آغاز ارائه این واحدهای مسکونی به متقاضیان آن‌ها باید در انتظار کاهش بیشتر قیمت مسکن باشیم.

در طرح مسکن ملی، دیگر ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته نمی‌شوند بلکه تعداد طبقات در این طرح در نهایت ۷ طبقه خواهد بود. متقاضیان برای شرکت در این طرح باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

متاهل باشند، سابقه سکونت در شهر مورد تقاضای مسکن را داشته و از امکانات و تسهیلات دولتی برای خرید مسکن تا کنون استفاده نکرده باشند و شرایط طرح مسکن ملی برای دریافت تسهیلات اعم از اعتبارسنجی را نیز داشته باشند.

دولت برای طرح مسکن ملی حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در نظر گرفته که به گفته بسیاری از مسئولان در این حوزه در اردیبهشت ماه اولین واحدهای این طرح به مرحله بهره برداری می‌رسند که البته برای تحویل این واحدها تکمیل آورده متقاضیان هم یک نکته ضروری است.

در کنار شرایط طرح مسکن ملی این نکته نیز حائز اهمیت است که واحدهای مسکونی این طرح با قیمت تمام شده عرضه شده و به متقاضیان آن ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان پس از ثبت نام در طرح، وام پرداخت می‌شود که این وام توسط بانک مسکن ارائه می‌شود. این وام‌ها با نرخ سود ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت خواهند شد و متقاضی باید در یک بازه ۱۲ ساله اقساط این وام را بازپرداخت کنند و در روش ساده و پلکانی باید سودی بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان به بانک عامل پرداخت شود.

شرایط ثبت نام طرح مسکن ملی

شرایط مسکن ملی به این صورت است که فرد متقاضی این طرح باید دارای شرایط مکانی و مادی خاصی باشد، از جمله اینکه متقاضیان طرح مسکن ملی نباید از سال ۱۳۸۴ واحد مسکونی داشته باشند.

ثبت نام این طرح برای افرادی مجاز است که از ابتدای انقلاب تاکنون از تسهیلات و امکانات دولتی در بخش زمین و مسکن استفاده نکرده باشند، متأهل باشند، اما بانوان مجرد بالای ۳۵ سال و زنان سرپرست خانوار از این شرط مستثنا هستند و سابقه حداقل ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا را داشته باشند.

متقاضیان این طرح نباید هیچ گونه منع قانونی برای دریافت تسهیلات بانکی به دلایلی مانند چک برگشتی و تسهیلات معوقه داشته باشند، فرد متقاضی باید توانایی تأمین هزینه ساخت مسکن را که از توانایی پرداخت اقساط ماهانه جداست، داشته باشد، فرد متقاضی ثبت نام این طرح ملی باید امکان سپرده‌گذاری حداقل ۳۰ درصد هزینه ساخت علاوه بر پرداخت بر تسهیلات بانکی و توانایی پرداخت اقساط ماهانه بانکی تسهیلات دریافتی را داشته باشد.

طرح مسکن ملی

در این پروژه ۵۰ تا ۶۰ درصد از واحدهای مسکونی این پروژه مربوط به سازنده است و ۳۰ تا ۴۰ درصد از آن هم مربوط به سهم دولت است. متقاضیان بعد از دارا بودن شرایط طرح مسکن ملی و ثبت نام در این طرح و سپس با تائید شدن و ارسال مدارک در ابتدا و در هنگام عقد قرارداد باید ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان پرداخت کنند و  ۱۵ درصد از مبلغ را در پایان فونداسیون، ۲۵ درصد را در پایان مرحله اسکلت، ۲۵ درصد را در پایان سفت کاری، ۲۰ درصد را در پایان نازک کاری و ۱۵ درصد باقی مانده را هم در هنگام تحویل کلید باید پرداخت کنند و تسهیلات این طرح هم از سوی بانک مستقیم به این پروژه‌ها تزریق می‌شود.

مراحل اقدام طرح ملی مسکن شامل موارد زیر است:

مرحله اول ثبت نام در سامانه طرح اقدام ملی مسکن
مرحله دوم ارسال مدارک مورد نیاز از جمله اطلاعات شخصی و مدارک مربوط به سکونت در شهر مورد نظر
مرحله سوم مراجعه به بانک مسکن و ارائه مدارک برای دریافت وام
مرحله چهارم استعلام بانک در مورد متقاضی بابت نداشتن هرگونه چک برگشتی و تسهیلات معوقه
مرحله پنجم انتخاب طرح مورد نظر
مرحله ششم پرداخت پیش پرداخت ۳۰ درصدی مشخص شده از سوی وزارت مسکن و شهرسازی
مرحله هفتم شروع ساخت واحد مسکونی
مرحله هشتم تحویل واحد مسکونی

تحویل واحدهای مسکن ملی نیازمند تکمیل آورده متقاضیان است

براساس این گزارش محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در همین رابطه با بیان اینکه موضوع ارائه زمین مرغوب در قبال واحد مسکونی طرحی بود که در سال گذشته مطرح شد، گفت: ما در سال گذشته اعلام کردیم که اگر فرد و یا سازنده‌ای واحد مسکونی نیمه تمام یا واحد مسکونی ساخته شده آماده‌ای دارد، در قالب طرح ملی مسکن واگذار کند تا ما با نرخ کارشناسی شده در ازای آن زمین مرغوب شهری در اختیار آن‌ها قرار دهیم تا دوباره ساخت و ساز داشته باشند.

او ادامه داد: ما در سال گذشته اعلام و فراخوان دادیم و تعدادی هم در چند استان مراجعه و با ادارات کل راه و شهرسازی به توافق رسیدند که این اقدام را انجام دهند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اولین واحدهای مسکونی طرح مسکن ملی را در اردیبهشت ماه تحویل خواهیم داد و ما متناسب با پیشرفت واحد مسکونی واحدها را به متقاضیان تحویل خواهیم داد، افزود: پیشرفت و سرعت ساخت و تحویل  واحدهای مسکن ملی منوط به آن است که متقاضیان تعهدات مالی و آورده خود را طبق زمانبندی انجام دهند.

به گفته این مقام مسئول اگر متقاضی آورده خود را با تاخیر پرداخت نکند، واحد مسکونی را به موقع تحویل خواهد گرفت.

تمامی اقدامات برای ثبت نام طرح ملی مسکن در سال ۱۴۰۰ فراهم است

همچنین محمود زاده معاون وزیر راه و شهرسازی هم در رابطه با آخرین وضعیت واحدهای مسکن ملی گفت: در ۶ ماه باقیمانده دولت و در نیمه اول سال ۱۴۰۰ بخش قابل توجهی از واحدهای طرح اقدام ملی مسکن را به بهره‌برداری می‌رسانیم و در این رابطه ستاد ویژه تشکیل شده است و امیدواریم بتوانیم تعداد زیادی از پروژه‌ها را به بهره برداری برسانیم.

او تاکید کرد: تعداد زیادی از این واحدها در این مدت به متقاضیان تحویل خواهیم داد و همه متقاضیان افتتاح حساب کرده و پروژه‌های آن‌ها مشخص شده، اما هنوز واحدها مشخص نیست.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در رابطه با این موضوع که آیا امسال باز هم ثبت نام جدید ملی مسکن خواهیم داشت یا خیر؟ گفت: با توجه به شرایط موجود و پایان دولت پیش‌بینی و برنامه ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم و اگر دولت آتی هم بخواهد این پروژه را ادامه دهد و روند بهتری از جمله زمین، تسهیلات و آیین‌نامه‌های لازم است که تامین شده و شرایط بهتری در این طرح فراهم شده است.

چه کسانی می‌توانند از طرح مسکن ملی استفاده کنند؟

هدف طرح مسکن ملی، خانه دار کردن ۶ دهک جامعه است که این روزها در حال عملیاتی کردن است. تخصیص مسکن برای دهک‌های یک و دو توسط نهادهایی مانند کمیته امداد و بهزیستی صورت می‌گیرد که در این زمینه وزارت راه به میزان گسترده‌ای در اختیار آن‌ها زمین قرار داده است. در واقع شرایط طرح مسکن ملی به این صورت است که برای کسانی قابل استفاده است که پیش از این تاریخ از اقدامات دولتی برای خانه دار شدن استفاده نکرده باشند به عبارت دیگر در ثبت نام طرح مسکن ملی شما یک بار اجازه دارید تا از امکانات دولتی استفاده کنید.

خانه‌های طرح مسکن ملی چه ویژگی‌هایی دارند؟

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در ارتباط با مسکن مهر وجود داشت تعداد زیاد طبقات آن بود که در کنار حاشیه نشینی و عدم وجود امکاناتی مانند حمل و نقل عمومی و امنیت پایین دردسرهایی را برای ساکنان آن‌ها به وجود آورده بود. به همین علت هم دولت در راستای مرتفع کردن این مشکلات در طرح مسکن ملی در نظر دارد طبقات این ساختمان‌ها را حداکثر تا ۷ طبقه بسازد و تا حد امکان در نزدیکی شهرها و جایی غیر از حاشیه شهرها اقدام به ساخت کند.

البته کیفیت ساخت مسکن‌های طرح ملی وابسته به نظارت بر انبوه‌سازان است که باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و نباید از این نکته نیز غافل شد که عدم ساخت خانه در حاشیه شهرها خود موجب افزایش هزینه زمین می‌شود و همین موضوع باعث افزایش واحدهای مسکونی در این طرح خواهد شد.

براساس این گزارش امیدواریم دولت دوازدهم که در ماه‌های پایانی فعالیت خود قرار دارد، بزرگترین طرح مسکنی را که در کشور کلید زده بتواند در این شرایط سخت اقتصادی به متقاضیان چشم انتظار، تحویل دهد.