۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳

جزییات واکسیناسیون کرونا / عوارضی گزارش نشده است

جزییات واکسیناسیون کرونا / عوارضی گزارش نشده است
معاون توسعه سازمان نظام پزشکی جزییات واکسیناسیون کادر درمان علیه بیماری کرونا را تشریح کرد.
کد خبر : ۵۵۳۵۰۶
دکتر علی تاجرنیا درباره جزییات واکسیناسیون کادر درمان علیه کرونا، گفت: تصمیم بر این شد که سازمان نظام پزشکی واکسیناسیون کادر درمان در بخش خصوصی را انجام دهد. هرچند این سازمان حامی تولید داخل است، اما اهمیت واکسینه شدن زودهنگام مردم، سازمان نظام پزشکی را وا داشت تا بحث واردات را هم پیگیری کند.

به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه از طریق واکسیناسیون نگرانی‌هایی مانند موج چهارم کاهش می‌یابد، گفت: وزارت بهداشت دستورالعمل واکسیناسیون علیه کرونا را در چهار فاز ارائه داده است که فاز اول آن مربوط به کادر درمان و بیماران خاص است و شاکله اصلی فاز یک، کادر درمان هستند. بر این اساس در فاز اول اولین گروه کادر درمان فعال در بخش آی سی یو بودند و حتی خدمه بخش آی سی یو در بیمارستان‌های دارای بیماران کرونایی در اولویت تزریق واکسن هستند و اینگونه نیست که کادر درمان الزاما به معنای پزشک بودن افراد باشد.

معاون توسعه سازمان نظام پزشکی ادامه داد: توافقی با وزارت بهداشت صورت گرفته این است که کادر درمان بخش خصوصی که در معرض بیماری قرار دارند، واکسینه شوند. از آنجایی که اطلاعات بخش خصوصی در اختیار سازمان نظام پزشکی است، نظام پزشکی متولی این کار شد و این کار طبق پروتکل وزارت بهداشت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه در نوبت اول افراد بالای ۵۰ سال واکسینه می‌شوند، گفت: ۴۵هزار واکسن اسپوتنیک‌وی برای نظام پزشکی اختصاص یافته است که ۳۰۵۰۰ واکسن در اختیار شهرستان‌ها قرار گرفت و ۱۴۵۰۰ دوز در تهران توزیع شده است. باید توجه کرد که در این جمعیت تعداد افراد بالای ۵۰ سال بیشتر از این تعداد واکسن است و تخمین ما این بود که به دلیل اینکه برخی افراد در بیمارستان واکسن دریافت کرده بودند این میزان کافی باشد.

تاجرنیا گفت: طی روزهای گذشته جز یکی دو استان از جمله خوزستان شاهد هستیم کار واکسیناسیون برای افراد بالای ۵۰ سال به پایان رسیده و در تهران نیز ۱۶ بیمارستان خصوصی برای این اقدام فعال داشتیم. امروز که روز ششم واکسیناسیون است تصور این است که واکسیناسیون ۱۴۵۰۰ نفر به اتمام برسد و در نوبت اول اعضای سازمان نظام پزشکی که بالای ۵۰ سال دارند، واکسن خود را دریافت خواهند کرد.

معاون توسعه سازمان نظام پزشکی گفت: با توجه به توافق انجام شده، در مرحله بعدی همکاری، ۱۱۰ هزار دوز واکسن آسترازنکا به نظام پزشکی اختصاص پیدا می‌کند. طبیعتا این واکسن با توجه به ارزیابی‌های انجام شده، برای اعضای زیر ۵۰ سال ما خواهد بود. پیش‌بینی می‌کنیم که آغاز واکسیناسیون این افراد با واکسن آسترازنکا از روز پنجشنبه آغاز می‌شود و هماهنگی ‌های این کار صورت گرفته است. تزریق واکسن نیز با اولویت انجام می‌شود. تا کنون ۱۱۵۰۰ واکسن تزریق شده و فقط ۳۰۰۰ واکسن در تهران باقی مانده که پیش‌بینی می‌کنیم که تا امروز بخش عمده‌ای از آن‌ها تزریق خواهد شد.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون چند ۱۰ میلیون نفری بدون بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی امکان پذیر نیست، درباره عوارض احتمالی واکسن‌های کرونا، گفت: تاکنون از واکسن‌ها عوارضی که منجر به بستری شدن و قابل ذکر باشد، گزارش نشده است. یکی از دلایلی که محل واکسیناسیون را در بیمارستان‌ها قرار دادیم، این بود که اگر مشکلی ایجاد شد، مکانات مناسب وجود داشته باشد. خوشبختانه تاکنون گزارشی از سوی زیرمجموعه‌های نظام پزشکی به عنوان عارضه به ما گزارش نشده است.

وی همچنین گفت: طبیعتا واکسن زدن اختیاری بوده و واکسیناسیون اجباری نیست. ما اعلام کردیم که این واکسن‌ها مختص کادر درمان است، اما برخی می‌گفتند برای مادر یا فرزندم تزریق کنید، اما واکسن به عنوان کادر درمان مال شخصی ما نیست، بلکه دولت برای صیانت از سلامت مردم اقدام به این کار کرده است و سیاستش این است که ابتدا کادر درمان واکسینه شوند. به هر حال اجباری در آن نیست، برخی هم برای واکسیناسیون مراجعه نکردند، اما درصد کمی از واکسیناسیون امتناع کرده‌اند.

تاجرنیا درباره واردات واکسن از سوی بخش خصوصی نیز گفت: با توجه به حواشی که پیرامون واکسن کرونا وجود دارد و با توجه به سهمیه‌بندی کوواکس خود تولیدکنندگان واکسن در دنیا خیلی با بخش خصوصی تعامل نمی‌کردند و بیشتر سعی می‌کردند که با دولت‌ها کار را پیش برند و به همین دلیل بخش خصوصی در واردات واکسن موفق نبود. وزارت بهداشت هم دستورالعمل‌های خاص خود را بر اساس حساسیت‌های موجود داشت، اما با توجه به اینکه اکنون به این نتیجه رسیدند که اصل واکسیناسیون مهمتر از برند و ... است، وزارت بهداشت این را آزاد کرد و اکنون مجموعه‌های مختلفی دارند کار را دنبال می‌کنند.

وی ادامه داد: نظام پزشکی هم از روز اول دو مسیر مشخص را درباره دو واکسن معتبر پیش برد، اما ما به لحاظ اجرایی مشکلاتی را از بیرون مانند تحریم‌ها و انتقال پول داریم که روند را کند می‌کند. مقداری هم دیر اقدام کردن خودمان موثر بوده است. ما به عنوان سازمان نظام پزشکی و با مشارکت برخی شرکت‌ها در دو لاین اصلی این بحث را پیش می‌بریم و خوش‌بین هستیم که طی چند روز آینده بتوانیم به موفقیتی در این زمینه برسیم. دولت هم اعلام کرده که از هرگونه واردات در این زمینه حمایت می‌کند.

تاجرنیا درباره میزان واردات واکسن کرونا از سوی بخش خصوصی، گفت: شرکت‌های متعددی با سفارش‌های چند میلیونی زیاد بودند که به سازمان غذا و دارو سفارشات‌شان را اعلام می‌کنند. تاکنون بالغ بر ۱۰ شرکت به سازمان نظام پزشکی مراجعه داشتند و هر یک بین یک تا ۵ میلیون سفارش داشتند و می‌خواستند از سوی سازمان مورد حمایت قرار گیرند.

تاجرنیا درباره سامانه ثبت افرادی که واکسن دریافت می‌کنند در راستای شفاف بودن واکسیناسیون، اظهار کرد: موضوع اجرای واکسیناسیون مساله‌ای نیست که کاملا در اختیار ما باشد. طبق پروتکل برای بخش خصوصی ما بیشتر یک فضای فیزیکی مناسب و عوامل اجرایی برای تزریق واکسن فراهم کردیم، بحث نظارت بر هویت افراد و ثبت در سامانه توسط کارشناسان دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام می‌شود. ما تلاش کردیم که خودمان هم سامانه‌ای داشته باشیم که چه افرادی از محل ۴۵ هزار واکسن نظام پزشکی واکسن دریافت کردند. باید توجه کرد که ۴۵ هزار واکسن کرونا در اختیار سازمان نبوده، بلکه در اختیار دانشگاه‌های علوم پزشکی و شبکه بهداشت است و منتقل می‌شوند که اسامی آن در سامانه سیب وجود دارد. در اولویت اولی که برای افراد بالای ۵۰ سال داشتیم، تفاوتی بین اعضای سازمان نظام پزشکی نبود. هرچند که برای خود گروه‌های پزشکی هم یک اولویت‌بندی داریم که ابتدا پزشکان عفونی، داخلی، عمومی، کودکان و... و. هستند.

تاجرنیا درباره محدودیت‌ها درباره تزریق واکسن آسترازنکا و عوارض لخته شدن خون با تزریق این واکسن، گفت: آنچه که امروز اولویت اصلی ما است، این است که هر نوع واکسنی که داریم را بزنیم زیرا اصل واکسن زدن مهم است. یک مساله مهم دیگر این است که شرایط موجودمان چگونه است. ما نه فقط در ایران بلکه در بسیاری از کشورها اصلا در جایگاه انتخاب نیستیم. ما به نوعی هماهنگ و همراه با دستورالعمل‌های وزارت بهداشت هستیم. پارت اول اختصاصی به بخش خصوصی صرفا برای افراد بالای ۵۰ سال از کادر درمان است. طبیعتا ما باید طبق آن اقدام می‌کردیم. پارت دوم واکسنی که وارد ‌شده، آسترازنکا است. اگر ما ۲۰۰ هزار دوز اسپوتنیک داشتیم، ترجیح می‌دادیم که آن را دنبال کنیم، اما باید بر اساس مقدورات اقدام کنیم. آسترازنکا هم واکسن بسیار معتبری است.

وی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که تزریق واکسن آسترازنکا در مرحله دوم برای افراد زیر ۴۵ سال سازمان، در عرض کمتر از ۱۰ روز به همه اعضای سازمان ارائه می‌شود. البته اگر تخصیص‌ها به موقع انجام شود. تقریبا نزدیک به یک سوم اعضای سازمان افراد بالای ۵۰ سال هستند. ۲.۱ دهم افراد هم کادر درمان زیر ۵۰ درصد هستند. بالای ۵۰ ساله‌های ما ۹۸ هزار نفر بودند که از آنجایی که عمده آن‌ها در استخدام دولت هستند، میزان کمتری در سازمان به آن‌ها تخصیص دادیم.

تاجرنیا همچین درباره واکسیناسیون خانواده‌های کادر درمان، گفت: در دستورالعمل وزارت بهداشت چیزی مبنی بر اینکه خانواده پزشکان اولویت دارند، تعریف نشده و ما هم به عنوان سازمان نظام پزشکی، قائل نبودیم که خانواده اعضای سازمان را متفاوت ببینیم. البته معتقدیم به همان دلیل که یک پزشکی برای مجموعه دولت اهمیت دارد که سلامتی‌اش منجر به سلامتی بیشتر مردم از جهت مسئولیتی که دارد، می‌شود، اگر سازمان بتواند وارد شود و واردات واکسن را داشته باشد، اگر در راستای سیاست‌های دولت باشد، ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم. ما این آمادگی را داریم که برای واکسیناسیون آحاد مردم هم به دولت کمک کنیم. اگر قرار باشد ۴۰ میلیون نفر از مردم واکسینه شوند، این اقدام بدون همکاری بخش خصوصی امکان‌پذیر نیست.

تاجرنیا همچنین درباره نوع واکسنهایی که به پزشکان و بیماران خاص اختصاص یافته، گفت: بیماران خاص عمدتا سینوفارم دریافت کردند و این مباحث را وزارت بهداشت تعیین می‌کند. در حال حاضر واکسن رایگان است، اما با این وجود شایعاتی درباره فروش واکسن مطرح می شود. ما فکر می‌کنیم اصل واکسیناسیون باید زودتر انجام شود. هنوز درباره دریافت هزینه برای واکسن سیاستی مطرح نشده است.