۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷

عزیزی‌خادم: جلوی تیم عوض کردن مربیان در طول فصل را می‌گیریم

عزیزی‌خادم: جلوی تیم عوض کردن مربیان در طول فصل را می‌گیریم
رئیس فدراسیون فوتبال از انتصابات خود در حوزه کاری‌اش دفاع کرد.
کد خبر : ۵۵۲۸۹۴
شهاب‌الدین عزیزی‌خادم رئیس فدراسیون فوتبال با حضور در برنامه تلویزیونی «ورزش و مردم» اظهار داشت: وقتی یک نفر وارد فضای جدید می‌شود، یک اسنادی را باید داشته باشیم تا جلو برویم. در روزی که ما در فدراسیون مستقر شدیم، یک جلسه در هیئت رئیسه برگزار کردیم و دوستانی که رای آورده بودند، حضور داشتند. همه افرادی هستند که در گذشته ورزش حضور داشته‌اند. آقایان ماجدی، افشاریان، حیدری، رضاییان، براتی، سراجی، بهاروند، مهرعلی و سر کار خانم موسوی هم حضور دارند که همه این عزیزان در حوزه‌های مختلف پیش از این هم در فوتبال حضور داشته‌اند و افراد باتجربه‌ای هستند و یک تیم کاملا منسجم و کارآمد هستند.

به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: آقای مهرعلی فردی بین‌المللی است و تجربه دارد. ما قنبرزاده را هم در کنار خودمان داریم و انسان متبحری است و به عنوان سرپرست دبیرکلی از طرف هیئت‌رئیسه منصوب شدند. در آقای رفیعی هم از افراد کارآمد هستند و در بخش حقوقی فعالیت دارند. افراد دیگری هم هستند که اضافه خواهند شد. روند ما رو به رشد است. شرایط فدراسیون همان‌طور که مشخص است، شرایط بسیار سختی است و به دلایلی که نیاز نیست به آن بپردازیم، همه از آن آگاه هستند و ما هم آگاهانه این مسئولیت را پذیرفتیم و تلاش می‌کنیم. زمان می‌خواهد تا شرایطی که به دلیل بی‌برنامگی و ... به وجود آمده است را حل کنیم، یک کاری که با همفکری هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال انجام خواهیم داد.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره عدم میزبانی تیم ملی و تلاش‌های فدراسیون در این زمینه عنوان کرد: بعد از اینکه به لطف خدا و اعتماد مجمع در مسند فدراسیون قرار گرفتیم، درباره میزبانی نامه زدیم، میزبانی حق واقعی فوتبال ایران است که به ناحق گرفته شده است. این موضوع صحت ندارد که AFC در خصوص میزبانی‌ها اعلام کرده بود، میزبانی در صورت موافقت تیم‌های هم‌گروه بوده است. ما از تمام ظرفیت‌های‌مان استفاده کردیم و فرایند حقوقی را شروع کردیم و به CAS شکایت کردیم. ما احساس کردیم ظلمی به فوتبال ملی ایران وارد شده است و نسبت به شکایت‌مان ناامید نیستیم. ما به محض اینکه فدراسیون را تحویل گرفتیم، یک شوکی به جامعه فوتبال تحمیل شد. در جلسه‌ای که با شیخ سلمان رئیس AFC داشتیم، ما اصرار داشتیم که درباره بحث میزبانی صحبت کنیم.

عزیزی‌خادم در واکنش با تقابل با AFC در خصوص بحث میزبانی و اینکه یکسری مخالف و موافق شکایت فدراسیون فوتبال هستند، خاطرنشان کرد: من حتما دیپلماسی را متوجه هستم و مشورت می‌کنم. ما در هزاره سوم باید تنش‌زدایی کنیم و مسالمت‌آمیز رفتار کنیم و می‌دانیم که AFC نهاد بالادستی ما است. چیزی که برای ما مهم است ظلمی است که بر فوتبال ایران وارد شده است، به همین دلیل زمان ما کم بود برای شکایت به CAS، به همین دلیل این پروژه را جلو بردیم، در آینده زمان داریم تا دوباره شیخ سلمان را ببینیم.

وی خاطرنشان کرد: در دقیقه آخر شکایت ما ثبت شد، ظرف ۷، ۸ روز آینده این موضوع مشخص می‌شود اینکه ما دستور موقت بگیریم تا بازی‌ها به کشور دیگری برود یا فرایند حقوقی آن تعیین تکلیف می‌شود. ما از تمام ظرفیت‌های‌مان استفاده خواهیم کرد. مسلم است که کشور عراق دوست ندارد به ایران نیاید و در بحرین بازی کند. ما بدهکار به مردم هستیم، کرسی‌های ایران در AFC بی‌مصرف بودند. ما برای احقاق حقوق ملی، شبانه‌روز کار و تلاش می‌کنیم. این موضوع یکی از میراث‌هایی است که برای فدراسیون فوتبال مانده است. درباره پرونده ویلموتس هم باید بگویم که ما بدهی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار یورویی داریم. دادگاه این پرونده عقب افتاده و به اوایل تیرماه موکول شده است. ما امیدوار هستیم که این بدهی را کم کنیم. این موضوع هیئت رئیسه قبلی و وزارت ورزش را درگیر کرده است. تیم ملی را به لبه تیغ برده‌ایم، بی‌اعتمادی به وجود آمده است و مسائلی به فوتبال ملی وارد شده است. فوتبال ما در یک مسیر جدید قدم گذاشته است و صورت‌های مالی را بررسی می‌کنیم، تیم‌های ملی یک ریال درآمدزایی نداشته‌اند، فدراسیون فوتبال متصدی تیم ملی و فوتبال در استان‌ها است. در بحث لیگ یک کارگروه گذاشتیم، یک بسته مناسب اقتصادی تدارک دیدیم و کارشناس اقتصادی گذاشته‌ایم که ارزیابی کند تا فوتبال را ذره ذره اقتصادی کنیم. تیم ملی اولویت اصلی ما است و بعد از آن باید بتوانیم اسپانسر وارد کنیم و فوتبال را توسعه دهیم. هر کسی توان دارد بیاید تا کار را انجام دهد. ما حسابرس مستقل داریم تا ببینیم چه چیزی تحویل گرفته‌ایم. مطمئنا فوتبال در مسیر توسعه زیرساخت قرار گرفته است و در همان مسیری که قول داده‌ایم، قدم می‌گذاریم.

رئیس فدراسیون فوتبال با بیان اینکه تاکنون در حوزه‌های فنی دست به تغییر نزده است، تصریح کرد: ما کمیته توسعه فنی داریم که میرشاد ماجدی در آن فعالیت می‌کند. من با افراد زیادی درباره بحث فنی صحبت کردم و امامی‌فر را در آکادمی فوتبال گذاشتم. او سابقه دارد و فضای فوتبال برای همین‌ها باز شده است. فوتبال ملی متعلق به همین مردم است و فوتبالی‌ها باید بیایند. می‌توانم بگویم دو دهه است که صد‌ها نفر، پشت در‌های بسته فوتبال مانده‌اند و به آن‌ها اجازه ورود نداده‌اند.

عزیزی خادم با بیان اینکه نخستین جلسه هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در سال ۱۴۰۰ در زاهدان برگزار می‌شود، گفت: این‌ها حلقه‌های مفقوده فدراسیون فوتبال است. از کسی اسم نمی‌آورم، اما فوتبال را به سمتی بردند که بلیت داخلی هواپیما به ما نمی‌دهند. زمانی که یک جا به سمت کم‌اعتباری می‌رود، دیگر نمی‌آیند. ما هنوز وارد فضای انتصابات نشدیم و مسائل مربوط به تیم ملی هم در اختیار کمیته فنی است.

وی در خصوص جایگاه سرپرستی تیم ملی فوتبال ایران و واگذاری آن به مجتبی خورشیدی بیان کرد: بهتر است وارد تصمیمی که گرفتیم، نشوم. قبل از خورشیدی با چند نفر از چهره‌های ملی کشور به مدت دو تا سه ساعت صحبت کردم. من با افراد صاحب نظر در فوتبال تماس گرفتم و خواهش کردم مسئولیت را بپذیرند. با این حال فوتبال را به سمتی بردند که همه چیزِ آن خدشه‌دار شده است. فوتبال ملی متعلق به همه است. نمی‌توانید خط‌کش بگذارید و بگویید فقط یک عده باشند.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به گلایه اهالی فوتبال از شرایط فعلی اظهار داشت: ده‌ها سرمربی کامنت می‌گذارند و می‌گویند که در این چرخه نیستند. یک مربی سه بار می‌چرخد و سه لیگ عوض می‌کند. کجا چنین اتفاقی می‌افتد؟ البته ما قطعاً جلوی این کار را می‌گیریم. من درخصوص این سمت (سرپرستی تیم ملی) با چند نفر صحبت کردم و جلسه گذاشتم.

عزیزی خادم در این باره که گفته می‌شود باید سرپرست بهتری برای تیم ملی انتخاب می‌شد تا بازیکنان از او حرف‌شنوی داشته باشند، خاطرنشان کرد: نگاه ما متفاوت است. بر تیم‌های ملی نظارت می‌شود و مسئولیت تیم ملی هم با من است. تیم ملی روی لبه تیغ قرار دارد و ما از دراگان اسکوچیچ هم حمایت می‌کنیم. این در چارچوب اختیاراتی است که من دارم و از روزی که آمدیم از اسکوچیچ حمایت کرده و می‌کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: به ما تلفن شده که سال گذشته فلانی در فلان جا بوده است. با این حال از اسکوچیچ حمایت می‌کنیم و جلسه خوبی با هاشمیان گذاشتیم که بسیار محترم بود. او و مربیان ملی یک ریال پول نگرفته‌اند و همه را دسته‌بندی می‌کنیم. کار ما برنامه‌ریزی شده و باید جلو برویم. امامی‌فر فردی تحصیل‌کرده است که دکترای تربیت‌بدنی دارد. از جامعه رسانه تشکر می‌کنم و به همه آن‌ها احترام می‌گذارم. با قریب به اتفاق اهالی رسانه رفیق هستم و انتظارات از ما بالاست. ما کمیته فنی داریم و حوزه فنی در اختیار من نیست.

وی درخصوص استعفای علی جوادی از سمت سخنگوی فدراسیون فوتبال گفت: علی آقا دوست خوب من است و بحث سرپرست نبود. اختیارات در انتصاب‌ها با خودم است و هر کسی مسئولیتی دارد. جوادی از دلسوزان و دوستان خودم است و استعفای او را هنوز نپذیرفته‌ام. ما در این مسیر جلو می‌رویم و در حوزه فنی، کار‌ها توسط کمیته توسعه فنی انجام می‌شود. خیلی خوب است که فضا را رصد می‌کنید، اما چمنی برای تمرین ندارید و صد‌ها قرارداد وجود دارد. تیم ملی ما روی لبه تیغ قرار گرفته و یک ریال درآمدزایی ندارید.