۰۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۵

حاضران و جامانده‌های اردوی تیم ملی فوتبال

حاضران و جامانده‌های اردوی تیم ملی فوتبال
سرمربی تیم ملی بدون توجه به انتقادات چند وقت اخیر، همچنان روی نام برخی از بازیکنان خط کشیده و به دنبال اجرای تفکرات خود تا بازی‌های سرنوشت‌ساز در انتخابی جام جهانی است.
کد خبر : ۵۵۰۶۵۴
دراگان اسکوچیچ، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران برای دیدار دوستانه با تیم ملی سوریه، ۲۴ بازیکن را به تیم ملی فراخواند. در این فهرست اسامی بازیکنان کمتر شناخته شده و جوانی مانند ابوالفضل جلالی از سایپا و مهدی تیکدری از تراکتور هم دیده می‌شوند که هر دو بازیکن مدافع و وینگر چپ هستند.

به گزارش ایسنا، در عوض همچنان بازیکنانی مانند رامین رضاییان، وریا غفوری و ... با وجود غیبت چندین بازیکن دیگر، جایی در اندیشه‌های سرمربی کروات تیم ملی ندارند.

با در نظر گرفتن اینکه تیم ملی پس از این اردو، زمان دیگری برای آماده سازی طولانی برای بازی با رقبای خود در انتخابی جام جهانی نخواهد داشت، باید بازیکنان فعلی را از جوان تا باتجربه، جزو نفرات نهایی سرمربی کروات دانست که قصد دارد در بازی با سوریه بازیکنانش را به حداکثر هماهنگی برساند.

در ادامه نگاهی به خطوط مختلف تیم ملی فوتبال خواهیم داشت.

دروازه

بازگشت علیرضا بیرانوند، سنگربان آنتورپ بلژیک، نوید یک رقابت داغ در دروازه تیم ملی را می‌دهد. او در اردوی مهر و آبان به دلیل مصدومیت یا نیمکت‌نشینی غایب بود، ولی در ماه‌های اخیر بازی‌های زیادی را برای تیمش انجام داده و حالا می‌تواند مجددا قفس توری را از آن خود کند.

در عوض دیگر دروازه‌بان لژیونر تیم ملی یعنی امیر عابدزاده غایب است. برای رفع هر گونه ابهامی، کادر فنی تیم ملی این موضوع را ناشی از محدودیت‌های کرونا در جزیره مادیرا در پرتغال عنوان کرده است.

در نتیجه اگر عابدزاده دعوت می‌شد، از بین پیام نیازمند و رشید مظاهری یک نفر به تیم ملی می‌رسیدند که فعلا هر دو نفر در اردو حضور دارند. با این اتفاقات، دروازه‌بانی مانند حامد لک که بهترین عملکرد را در لیگ بیستم از خود نشان داده، جزو نفرات اصلی سرمربی کروات نیست.

دفاع

سرمربی تیم ملی بار‌ها اعلام کرده که تیم ملی نیاز به اصلاحاتی در خط دفاعی دارد و بیشترین مشکلاتش به این بخش است. چندی قبل وحید هاشمیان درباره خط دفاعی گفته بود که فوتبال ایران در این بخش پیشرفتی نسبت به گذشته نداشته و برخلاف سایر خطوط، کمتر بازیکنان جوان توانستند در لیگ برتر خودنمایی کنند و در نتیجه میانگین سنی بازیکنان افزایش یافته است.

به همین علت در این اردو، اسکوچیچ بازیکنانی را دعوت کرده که شاید در باشگاه‌های خود کمتر به میدان بروند، اما از نظر سنی، در وضعیت ایده‌آلی هستند؛ بازیکنانی مانند عارف غلامی و سید مجیدحسینی در ماه‌های گذشته کمتر فرصت بازی کردن داشته‌اند.

در نتیجه مصدومیت پورعلی‌گنجی و محرمی و همینطور دعوت نشدن بازیکنانی مانند رامین رضاییان، سرمربی تیم ملی به بازیکنانی مانند ابوالفضل جلالی و مهدی تیکدری، مدافعان و وینگر چپ دو تیم سایپا و تراکتور برای حضور در تیم ملی فرصت داده است.

جعفر سلمانی، یکی از لژیونر‌های فوتبال ایران که در پورتیموئنسه پرتغال بازی می‌کند و در گذشته شاگرد اسکوچیچ در صنعت نفت بوده، جزو جدیدترین ملی پوشان فوتبال ایران است. اگر چه او در باشگاهش در پست‌های تهاجمی بازی می‌کند، اما سرمربی کروات خیال‌های جدیدی برای این بازیکن جوان دارد.

در این پست می‌توان گفت که جای سعید آقایی - که عملکرد فوق‌العاده خوبی در لیگ قهرمانان آسیا و لیگ برتر داشته - خالی است.

هافبک

در خط هافبک تقریبا تغییر و تحول زیادی رخ نداده است، اما بازگشت امید ابراهیمی به این معنی است که کادر فنی بعد از برگزاری دو اردوی تدارکاتی در مهر و آبان، هنوز نتوانسته بازیکنی با کیفیت پدیده ایران در جام جهانی ۲۰۱۸ پیدا کند.

سعید عزت اللهی که در آبان ۹۹ توانسته بود با بازی‌های خوبش در لیگ دانمارک به تیم ملی برگردد، با افت تیمش و چند بازی نیمکت‌نشینی، مجددا در این اردو غایب است.

اما نفراتی مانند احسان حاج‌صفی، وحید امیری، سیامک نعمتی، علی قلی‌زاده، علی کریمی، امید نورافکن و احمد نوراللهی به واقع آماده‌ترین هافبک‌های این روز‌های فوتبال ایران هستند که توانستند به تیم ملی راه یابند.

حمله

مطابق انتظارات، سردار آزمون و مهدی طارمی، دو مهاجم اصلی تیم ملی در سال‌های اخیر و آماده‌ترین فوتبالیست‌های ایرانی در فوتبال اروپا، در این اردو حضور دارند. در غیبت کاوه رضایی، علیرضا جهانبخش و سامان قدوس، فرصت به بازیکنانی مانند کریم‌انصاری‌فرد، مهدی قایدی و الله‌یار صیادمنش رسیده است.

در این بین صیادمنش بهترین عملکرد خود را در دو سال اخیر داشته و مجددا بعد از یک سال و نیم غیبت به تیم ملی رسیده است. مهدی قایدی اگر چه عملکرد فصل گذشته را ندارد، اما همچنان جزو امید‌های آینده فوتبال ایران است. کریم انصاری‌فرد هم با عملکرد سینوسی خود در آاک آتن و در غیبت بازیکنانی که نام برده شد، همچنان یکی از گزینه‌های سرمربی تیم ملی است.

به طور کلی فهرست بازیکنان دعوت شده به تیم ملی به علت محدودیت‌ها و مصدومیت‌ها و به جز چند بازیکن جوان که حکم شگفتی را دارند، چندان عجیب و دور از انتظار نیست. از طرفی تغییر و تحولات چند وقت اخیر باعث کاهش میانگین سنی تیم ملی شده است، ولی مشخص نیست این بازیکنان جوان می‌توانند کیفیت بالایی در قیاس با بازیکنان باتجربه نشان دهند و در تیم ملی ماندگار شوند یا خیر.

نکته دیگر بی‌توجهی اسکوچیچ به برخی انتقادات از سوی بازیکنانی مانند وریا غفوری یا اشکان دژاگه است که خود را مستحق حضور در این تیم می‌دانند، اما فعلا سرمربی کروات به این قبیل مسائل توجهی ندارد.