۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۴

پوئم‌سمفونی و ویدئومپینگ شب نوروز در میدان آزادی اجرا می‌شود

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با اشاره به برنامه‌های این نهاد به مناسبت نوروز ۱۴۰۰ گفت: پوئم‌سمفونی به همراه ویدئومپینگ (نورپردازی سه بعدی) شنبه و یکشنبه(۳۰ اسفند۱۳۹۹و یکم فروردین۱۴۰۰) در میدان آزادی اجرا می‌شود.
کد خبر : ۵۵۰۲۶۱

محمدرضا جوادی‌یگانه روز چهارشنبه در نشست خبری فعالیت‌های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران برای نوروز و معرفی پروژه تهران ۱۴۰۰ اظهارداشت: علاوه بر نورافشانی در سه تا چهار روز از ایام سال نو، در لحظه تحویل سال با همکاری ارتش جمهوری اسلامی در میدان آزادی رسم توپ درکردن و اجرای نمایش‌های میدانی و چتربازی را خواهیم داشت.

به گزارش ایرنا وی با اشاره به اجرای ارکستر سمفونیک در روز نیمه شعبان گفت: امسال با توجه به محدودیت‌های سفر به دلیل شرایط کرونا، موسیقی اقوام(لری، کردی، موسیقی جنوب و...) را به تهران می‌آوریم و این موسیقی در مناطقی همچون پارک دانشجو، ایوان انتظار، خیابان ولیعصر، باغ فردوس، چیتگر و... اجرا خواهد شد، همچنین موسیقی افغانستانی در مناطقی که بیشترین مهاجران افغانی را دارند، اجرا می‌شود.

جوادی‌یگانه با بیان اینکه برنامه‌های نوروزی شهرداری امسال از ۱۵ اسفند در مناطق و محلات شهر با حرکت کارناوال‌های نوروزی آغاز شده و تا ۱۳ فروردین ادامه دارد، افزود: بنابر سنت جامعه ایرانی خانه‌تکانی که از اوایل اسفندماه آغاز می‌شود تا عید نوروز و دید و بازدید که از اول فروردین آغاز می‌شود، در شهرداری تهران برنامه‌ریزی‌ها برای آغاز سال نو براساس این رویکرد است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران اظهارداشت: آماده کردن شهر برای نوروز عمدتا برعهده معاونت خدمات شهری است و وظیفه حوزه‌های اجتماعی شهرداری بنا بر رویکرد دید و بازدید، شادکردن مردم است، کرونا باعث شد که این روند تغییر کند، از سال گذشته با توجه به شرایط، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و برنامه‌های نوروزی در فضای مجازی برگزار شد که اجرای کنسرت آنلاین از جمله این برنامه‌ها بود.

وی گفت: امسال هم با توجه به شرایط شیوع کرونا، برنامه‌ریزی‌هایی انجام شده است، با همکاری گروه‌های هنری به صورت امر خیر، کنسرت‌های موسیقی از پنجشنبه گذشته در گرمخانه‌ها آغاز شده است، پویش «۱+۱» برای حمایت از اقشار کم‌برخوردار به همت سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران و همکاری خیرین، فروشگاه شهروند اجرا می‌شود که مردم در صورت تمایل می‌توانند بخشی از خریدها و درآمد خود را به این پویش اختصاص دهند.

 

جوادی‌یگانه با اشاره به اجرای طرح «عید با محرومان» افزود: از همه مدیران شهری، فعالان فرهنگی و هنری دعوت می‌کنیم ضمن فضاسازی به مناسبت عید در گرمخانه‌ها و مراکز اسکان بی‌خانمان‌ها حضور داشته باشند، با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تریلرهای سیار در مناطق محروم و حاشیه شهر تهران حضور پیدا کرده و نمایش فیلم، تئاتر و نمایش عروسکی خواهند داشت.

وی گفت: با توجه به تعداد قابل توجه فوت‌شدگان به دلیل کرونا، سختی تحریم و مشکلات اقتصادی مردم شاد نیستند و در شرایط غم قرار گرفتند، برای خانواده‌های درگذشتگان ناشی از کرونا که ساکن تهران هستند، شهرداری بسته تسلیت با امضای شهردار ارسال می‌کند و با توجه به تاکید شهرداری برای حضور نیافتن در بهشت زهرا(س) در روزهای آخر سال، سوگ مجازی به همت اداره کل سلامت شهرداری اجرا می‌شود.

معاون شهردار تهران بیان کرد: امسال با همکاری تلویزیون برنامه‌های ویژه‌ای را تدارک دیدیم که سریال عروسکی برای کودکان از جمله آنهاست، رونمایی از سامانه جامع گردشگری، انتشار ویژه‌نامه ری و شمیران، تور مجازی گردشگری کاخ گلستان و تور تهرانگردی برای تطهیرکنندگان بهشت زهرا(س) نیز از برنامه‌های ستاد گردشگری شهرداری به مناسبت نوروز است.

جوادی‌یگانه اظهارداشت: شهرداری تهران مدعی است که اجتماعی‌تر شده است و این رویکرد در سیاست‌های کلی بودجه ۱۴۰۰ و نیز در نظرگرفتن نظر مردم در پروژه‌های شهری مورد توجه قرار گرفته است که اجرای طرح «کوچه دوستی» در مناطق تهران با مشارکت مردم نمونه‌ای از آن است که مردم محلات به تصمیم و نظر خود می‌توانند کوچه محل زندگی خود را رنگ بزنند و یا نیازمند امکاناتی هستند که شهرداری آن امکانات را در اختیارشان قرار می‌دهد.

وی گفت: پروژه‌های شهرداری تهران در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، کوچک مقیاس و متعدد است، براساس رویکرد «جان تو، جان شهر» از خانه به فرد رسیدیم، فرد اهمیت پیدا کرده است که راه‌اندازی پویش «همسایه هم» برای ترویج و تقویت فرهنگ آپارتمان‌نشینی در این راستا انجام شده است.

وضعیت کودکان کار و زباله‌گرد

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران درباره وضعیت کودکان کار و زباله‌گردها در تهران گفت: موضوع کودک کار از کودک زباله‌گرد جداست، دستفروشی در مترو و کودک کار محصول فقر است، انکار نمی‌کنم که برخی کودکان کار زیر نظر مافیا فعالیت می‌کنند اما به صورت شایع چنین چیزی نیست، برخی از خانواده‌ها به دلیل فقر، کودکانشان را سرچهارراه‌ها می‌فرستند، درآمد آنها هم به خانواده‌هایشان می‌رسد، مساله کودکان کار را نمی‌توان دستوری حل کرد و وظیفه شهرداری تهران نیست.

جوادی‌یگانه وی گفت: شهرداری تهران با جمع‌آوری کودکان کار مخالف است و تاکنون همکاری داوطلبانه در این زمینه نداشته است البته در مراکز پرتو تلاش می‌کنیم که به کودکان کار به صورت داوطلبانه آموزش و خدمات ارائه دهیم.

وی درباره حل معضل کودکان زباله‌گرد افزود: مساله زباله‌گردی، پیامد ناخواسته قرارگیری مخزن‌های زباله در سطح شهر بوده است، در شرایطی که برداشتن زباله از مخازن جرم نیست، براساس بخشنامه‌های شهردار تهران قرار است تا خرداد ۱۴۰۰ تعداد مخزن‌ها نصف شود، تعداد مخزن‌های زباله در شهرک‌ها اصلاح شده است و بخش دیگر مربوط به پیمانکاران شهرداری است که با دستور شهردار بکارگیری کودکان در این حوزه ممنوع است.

جوادی‌یگانه درباره واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی بیان کرد: شهرداری ۲ مرکز بهاران را تحویل بهزیستی داده است و بعد لایحه‌ای را به شورا ارائه کرد که شورا واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی را رد کرد، کارکرد مراکز بهاران متفاوت است، بهزیستی این مراکز را برای نگهداری از کودک کار می‌خواست، در صورتی که مراکز بهاران برای بازپروری معتادان بهبودیافته است و واگذاری مراکز بهاران به بهزیستی منتفی شده است.

تاکید بر رویکرد فرهنگی اجتماعی در «تهران ۱۴۰۰»

دبیر ستاد رویداد «تهران ۱۴۰۰» نیز در این نشست اظهارداشت: پروژه تهران ۱۴۰۰ پیش از این آغاز شده بود و در آستانه آغاز این سال با فضای متفاوتی، فعالیت خود را ادامه خواهد داد، جوهره اصلی «تهران ۱۴۰۰» مبنی بر مشارکت است، مشارکت عموم شهروندان تا مشارکت نهادها و حوزه‌های تخصصی اعم از معماری، شهرسازی،  جامعه‌شناسان و حوزه‌های مرتبط با شهر در این رویداد مورد توجه است.

سیدمحی‌الدین فاضلیان با اشاره به اینکه رویکرد فرهنگی اجتماعی در رویداد «تهران ۱۴۰۰» مورد تاکید است، گفت: این رویکرد در همه مسائل مدیریت شهری و موضوع‌های حوزه شهر مدنظر است، ما در «تهران ۱۴۰۰» از کالبد شهر عبور کردیم و به مردم و اهالی شهر براساس تنوع و تکثری فرهنگی قابل ملاحظه‌ای که دارند، توجه می‌کنیم.

وی افزود: با این رویکرد اقداماتی متعددی در اسفند و فروردین با تمرکز بر فضاسازی متفاوت در شهر انجام شد و شهر رنگی که از ابتدای مدیریت شهری مطرح بود و تبدیل خانه‌تکانی به شهرتکانی و جذابیت بصری با همین رویکرد مفهومی ایجاد شد و با فضاسازی و ایجاد نشاط و شادی در تلاشیم تا حدی فضای غم‌زده و کرونازده شهر از بین برود و شهرداری در کنار مردم باشد.

مدیرکل فرهنگی شهرداری تهران بیان کرد: با توجه به هم‌افزایی تقویم شمسی و قمری در سال ۱۴۰۰، دو نیمه شعبان خواهیم داشت، پویش «نور، شهر، امید» که امسال از ولادت حضرت علی(ع) آغاز شده بود، امیدواریم در نیمه شعبان به اوج خود برسد، کل شهر را چراغانی کنیم و کاروان های موسیقی را داشته باشیم.

اجرای طرح «کوچه‌ دوستی»

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران نیز در این نشست درباره اجرای طرح «کوچه دوستی» اظهارداشت: این طرح یکی از زیرپروژه‌های «تهران ۱۴۰۰» در معاونت امور اجتمای و فرهنگی شهرداری تهران است که به همت اداره کل امور بانوان اجرا می‌شود، زنان جان زندگی هستند و روح و نشاط را به خصوص در ایام عید به بهانه خانه‌تکانی و استقبال از نوروز در خانه‌ها ایجاد می‌کنند و هدف ما این بوده که شور و نشاط مادرانه و زنانه و حضور کودکان را از دیوارهای خانه فراتر ببریم و به محله بیاوریم.

زهرا بهروزآذر گفت: در طرح «کوچه‌ دوستی» چند بعد از جمله موضوع احساس بیگانگی نسبت به کوچه و محله مدنظر است که سعی می‌کنیم با اجرای این طرح، تعلق مردم به محلات بیشتر شود، طی فراخوانی که داده شد، شهروندان ساکن محله، طرح‌های خود را اعلام کردند و شورایاری‌ها در این طرح همکاری داشتند و رنگ‌آمیزی در کوچه‌ها توسط کودکان و زنان انجام می‌شود.

وی، اصلاح کالبد فضای شهر، تعامل بیشتر میان اهالی کوچه و احساس تعلق نسبت به محل سکونت را از پیامدهای مثبت طرح «کوچه دوستی» عنوان کرد و افزود: همچنین این طرح در راستای افزایش مشارکت اجتماعی زنان اجرا می‌شود که برای دستیابی به این هدف به دنبال امن‌کردن کالبد فضای شهر در پروژه شهر امن زنان هستیم تا فرصت حضور در جامعه را برای اقشار مختلف از جمله زنان فراهم کنیم که ابتدایی‌ترین حضور آنان در محلات است.