۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴
مقایسه حقوق کارگری با تازه‌ترین نرخ دیه

وقتی دستمزد کارگر مُرده از زنده بیشتر می‌شود!

تورم کمرشکن و سقوط آزاد ارزش پول ملی، بالاخص طی یکسال اخیر بحدی بوده که روزگار اقشار کم درآمد و حداقلی بگیر همچون کارگران، معلمان و بازنشستگان را به جهنمی مجسم تبدیل کرده است!
کد خبر : ۵۵۰۱۷۴

تورم كمرشكن و سقوط آزاد ارزش پول ملي، بالاخص طي يكسال اخير بحدي بوده كه روزگار اقشار كم درآمد و حداقلي بگير همچون كارگران، معلمان و بازنشستگان را به جهنمي مجسم تبديل كرده است! در اين ميان، روزي نيست كه خبر تحصن و تجمع اقشار كم برخوردار در اعتراض به نابرابري دستمزدها در پيشخوان خبرگزاري ها خودنمايي نكند و دل مخاطبان آزاده را از اين مطالبات به حق، رنجور نسازد!

 

همه ساله در اسفندماه، چشم اميد ميليون ها كارگر به اتاق هاي در بسته شورايعالي كار دوخته مي شود تا ببينند كه در نتيجه چانه زني ميان سه ضلع از مثلث نمايندگان كارفرمايان و كارگران و دولتمردان، چه مبلغ اضافه اي را براي سال جديد روانه چنته هاي نمور و جيب هاي خالي شان خواهد شد! ثمره اين جلسه براي تعيين حداقل مزد در سال 1400 آن بود كه نهايتاً با افزايش 39 درصدي حقوق ها موافقت شد و حداقل دستمزد به رقم 4 ميليون و 190 هزار تومان رسيد.

وقتی دستمزد کارگر مُرده از زنده بیشتر می‌شود!

اين افزايش حداقلي دستمزد درحاليست كه براساس آمار رسمي بانك مركزي، خط فقر در شهرهاي بزرگ به رقم 10 ميليون تومان در ماه رسيده است و با اين حساب، در سال آتي هيچ كارگري نخواهد توانست تا كمترين نيازهاي معيشتي خود و خانوار خويش را نيز تامين كند! جالب اينجاست كه بسياري از كارفرمايان به بهانه هاي گوناگون، از پرداخت همين 4 ميليون و 200 هزار تومان كف حقوق نيز طفره مي روند و با اجبار اقشار ضعيف به انعقاد قراردادهاي سفيد و كوتاه مدت، كارگران را سياه بخت مي كنند!

 

اخيراً اما نرخ ديه سال 1400 نيز توسط قوه قضائيه اعلام شده كه بر طبق آن، مبلغ ديه با افزايش 150 درصدي، از 330 به 480 ميليون تومان در ماه هاي غيرحرام رسيده است. جالب آنكه يكي از كاربران فضاي مجازي، دست به اقدام جالبي در اين باره زد و به مقايسه نرخ ديه با حداقل دستمزد پرداخت. بر اين اساس، فرض كنيد كه خانواده كارگري متوفي، پس از دريافت ديه، مبلغ 480 ميليون را بصورت يكجا در بانك با نرخ سود علي الحساب 15 درصد سرمايه گذاري كنند. سود حاصله از اين سرمايه گذاري، مبلغ 72 ميليون تومان در سال مي شود كه اگر بر 12 ماه تقسيم كنيم، عددي معادل 6 ميليون تومان بدست مي آيد.

 

اين بدين معني است كه اگر خداي ناكرده، دست كارگري از دنيا كوتاه شود، حقوق ماهانه حاصل از ديه اش، يك ميليون و 800 هزار تومان بيشتر از حقوق كارگري در قيد حيات است كه در خوشبينانه ترين حالت، 4 ميليون و 200 هزار تومان دريافتي دارد!

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۲۷ اسفند ۱۳۹۹
۰
۰
امان از تبعیض
مگر قرار نبود براساس نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار یا بانک مرکزی، به تناسب حقوق ها افزایش پیدا کند؟!
از پارسال تا الان تورم بیش از ۳۰۰ درصد رشد داشته ولی افزایش حقوق کمتر از ۴۰ درصد شده!
شرم بر مدیران بی درد و بی کفایت با این تدابیر --- شان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۵ - ۲۸ اسفند ۱۳۹۹
۰
۰
این مدل از --- را می خواهید صادر کنید ؟
که ملت تو فقر و بد بد بختی و تورم و هزار --- --- --- دیگه گرفتار شدند . عدل و عدالت --- ولی --- و فسادو بی عدالتی و.... الی ماشاءالله.
ما رکورد زدیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۰۴ فروردين ۱۴۰۰
۰
۰
شرم تان باد .شرمتان باد.--- --- --- این مردم مظلوم را به --- گرفته اید. حقوق بنده با ۲۲ سال تجربه به عنوان مدیر کننرل کیفیت که در واقع بیش از یک کارگر هم کار می کنم سه ونیم میلیون بود که هزینه ۱۰ روز زندگی می شد. شما سایت صراط که نمی دانم از کجا حمایت می شوید چشم تان را بر روی علت العلل بدبختی ملت بسته اید وبه دولت بدوبیراه می گویید البته این دولت فشل بی تقصیر نیست ولی --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز