۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹
حوادث چهارشنبه آخر سال؛

مصدومیت ۱۳۰۰ نفر/ دستگیری ۲۵ هنجارشکن در تهران/ ۸۰ نفر قطع عضو و ۳ نفر جان باختند+ فیلم و تصاویر

رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: چهارشنبه سوری سال ۹۹ تا به این لحظه ۱۳۰۰ مصدوم داشته که متاسفانه ۸۰ نفر قطع عضو شدند و ۳ نفر جان باختند.
کد خبر : ۵۵۰۰۷۲

همه ساله در روزهای پایانی سال، نگرانی از حوادث تلخ چهارشنبه پایان سال بیشتر از همیشه است؛ متأسفانه چند سالی می‌شود که سنت قدیمی آخرین چهارشنبه سال رنگ باخته و استفاده از مواد محترقه و آتش‌زا جایگزین آن شده است، سنتی تلخ که همه ساله منجر به جان باختن تعدادی از هموطنان شده و خانواده‌ها را داغدار می‌کند. روز گذشته سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش ۲۰۰ درصدی حوادث چهارشنبه آخر سال به نسبت امسال خبر داد و گفت که از آن جایی که بیشترین میانگین سنی افرادی که دچار آسیب شده‌اند ۶ تا ١٨ سال است، والدین باید نظارت بیشتری بر رفتار و تردد فرزندانشان داشته باشند. در صورتی که افراد در طول مسیر با مصدومی رو به رو شدند حتما باید با شماره ١١۵ تماس بگیرند.

در ادامه اخبار لحظه‌ای حوادث چهارشنبه آخر سال را میخوانید:

۲۳:۴۹- سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: امروز بر اثر حوادث ناشی از چهارشنبه پایان سال تا کنون ۱۳۰۰  نفرمصدوم شدند که از این تعداد ۲۱۵ نفر  بستری شدند، (بستری در بخش ویژه : ۴ نفر)،  ۸۷ نفر قطع عضو شده و ۴۴۹ دچار آسیب به چشم شده‌اند همچنین ۳۴۳ نفر دچار سوختگی شدند. تهران با ۴۰۰ نفر مصدوم در صدر استان‌ها قرار دارد. ۳۱ درصد از آسیب دیدگان عابران پیاده هستند و ۴۷ درصد مصدومان  ۸ تا ۱۶ سال سن دارند.

۲۳:۱۳ سعید مهرسروش سخنگوی  کمیته چهارشنبه پایان سال مرکز اورژانس تهران درباره موارد مرتبط با حوادث شب چهارشنبه آخر سال از صبح امروز  تا ساعت ۲۳ گفت: در استان تهران متاسفانه یک نوجوان ۱۵ ساله در جاجرود جان باخت ، ۳۱۵ نفر مصدوم شده‌اند که ۸ نفر در محل درمان شده‌اند. ۲۴۶ نفر ترخیص از بیمارستان و ۶۰ نفر بستری بیمارستان شده و متاسفانه دو نفر به علت سوختگی درجه ۳  در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد.

سخنگوی کمیته چهارشنبه پایان سال  مرکز اورژانس تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه ۴۲ مورد قطع عضو، ۱۲۰ مورد آسیب به چشم و ۸۷ مورد سوختگی گزارش شده است. به گفته وی ۴۳ درصد مصدومان سن ۸ تا ۱۶ سال دارند و ۳۷ درصد از مصدومان عابران پیاده بودند.

۲۳:۰۴- ​کولیوند رییس سازمان اورژانس کشور گفت: تا کنون تعداد مصدومان ناشی از چهارشنبه آخر سال ۱۰۳۰ نفر است که ۲۰۰ نفر بستری هستند، بیشترین مصدومیت مربوط به چشم است و ۸۰ نفر دچار قطع عضو شدند، بیشترین مصدومین بین ۶ الی ۳۰ سال هستند.

۲۲:۵۴- سردار مهدی حاجیان معاون اجتماعی و سخنگوی نیروی انتظامی گفت: بازداشت افرادی که رفتارهای خارج از عرف داشته و همچنین توقیف وسیله نقلیه افرادی که با آن به سلب آسایش مردم بپردازند در دستور کار ویژه پلیس بوده و بازداشت شدگان و خودروی آنها تا پایان تعطیلات عید میهمان پلیس خواهند بود.

*بازداشت ۲۵ نفر هنجارشکن

۲۲:۳۶- سردار حمید هداوند جانشین رئیس پلیس پایتخت در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس در خصوص آخرین وضعیت پایتخت و آمار مصدومان و دستگیری‌ ها اظهار داشت: تا این لحظه حدود ۴ هزار تماس تلفنی با سامانه ۱۱۰ برقرار شده که نسبت به سال قبل ۸ درصد کاهش داشته است.

جانشین رئیس پلیس پایتخت با بیان این که مناطق سلسبیل، رودکی، شرق، شمال شرق و جنوب شرق تهران بیشترین شدت انفجارات را داشته‌اند گفت: تا این لحظه ۲۵ نفر هنجارشکن در ارتباط با مواد محترقه شناسایی و دستگیر شدند.

۲۲:۳۰- سعید مهرسروش سخنگوی  کمیته چهارشنبه پایان سال مرکز اورژانس تهران درباره موارد مرتبط با حوادث شب چهارشنبه آخر سال از صبح امروز  تا ساعت ۲۲:۳۰ گفت: در استان تهران متاسفانه یک نوجوان ۱۵ ساله در جاجرود جان باخت ، ۲۵۱ نفر مصدوم شده‌اند که ۷ نفر در محل درمان شده‌اند. ۱۹۲ نفر ترخیص از بیمارستان و ۵۲ نفر بستری بیمارستان شده و متاسفانه دو نفر به علت سوختگی درجه ۳  در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد .

سخنگوی کمیته چهارشنبه پایان سال  مرکز اورژانس تهران خاطرنشان کرد: متاسفانه ۳۷ مورد قطع عضو، ۱۰۸ مورد آسیب به چشم و ۶۱ مورد سوختگی گزارش شده است. به گفته وی ۴۴ درصد مصدومان سن ۸ تا ۱۶ سال دارند و ۴۱ درصد از مصدومان عابران پیاده بودند.

۲۲:۱۵- جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران اعلام کرد: دقایقی پیش یک دستگاه موتورسیکلت در خیابان رودکی، تقاطع هاشمی با دو سرنشین که حامل مواد محترقه و نارنجک‌های دست ساز بوده دچار حادثه شده است و در اثر انفجار مواد محترقه دو راکب موتور سوار به شدت دچار سوختگی شده‌اند.

۲۲:۰۰- رئیس سازمان اورژانس کشور گفت: امروز تاکنون ۶۰۰ مصدوم داشتیم، که ۱۳۱ نفر مصدوم هستند و مابقی سرپایی درمان و ترخیص شده‌اند. از اول اسفند تاکنون ۸ نفر جان باختند. مصدومان اصلی بین سنین ۶ تا ۳۰ سال هستند. همه همکاران در مراکز درمانی آماده باش هستند. دورهمی و حضور در کوچه و خیابان می‌تواند منجر به افزایش شیوع بیماری کرونا شود.

۲۱:۵۸- دهمردئی رئیس بیمارستان  سوانح سوختگی شهید مطهری اعلام کرد: تاکنون ۲۵ نفر مصدوم به این بیمارستان مراجعه کردند. ‌۱۰ مورد از این مراجعه کنندگان نیاز به بستری پیدا کرده و ۵ مورد از این مراجعه کنندگان نیز حال عمومی خوبی ندارند.

۲۱:۵۵- اکبری رئیس بیمارستان فارابی اعلام کرد: ۸۲ مراجعه  کننده مصدوم به این بیمارستان داشته ایم. وی ادامه داد: از این تعداد ۱۵ نفر نیاز به جراحی پیدا کردند.

۲۱:۴۰- کولیوند رئیس سازمان اورژانس کشور با اشاره به گزارش حوادث مرتبط با شب چهارشنبه آخر سال،اعلام کرد: از صبح امروز تا کنون ٤٨٠ نفر بر اثر حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال دچارمصدومیت شدند. از این تعداد ١٣٥ نفر دچار سوختگى، ١٣٥ نفر دچار آسیب چشمى و ٤٧ نفر نیز دچار قطع عضو شدند. از این تعداد ١١٥ نفر نیز در مراکز درمانى بسترى شدند.

کولیوند بیان داشت: متأسفانه ٣ نفر نیز در استان هاى تهران، مرکزى و البرز درپى حوادث مربوط به چهارشنبه آخر سال جان باختند. استان تهران ١٢٩ مصدوم بیشترین تعداد مصدومان و استان هاى خراسان شمالى، سیستان و بلوچستان و کرمان هرکدام با یک مصدوم کمترین تعداد مصدومان را دارند. افزایش ٧ درصدى تعداد مصدومان نسبت سال گذشته  را شاهد هستیم؛ ضمن اینکه میانگین سنى مصدومان بین  ٦ تا ٣٠ سال است.


دست نوجوان 18 ساله

۲۱:۱۲- سعید مهرسروش، سخنگوی کمیته چهارشنبه پایان سال اورژانس تهران گفت: تاکنون در شهر تهران، ۶۱ نفر مصدوم شدند که از این تعداد ۴۶ مورد به بیمارستان منتقل شدند. متاسفانه تا کنون شاهد ۸ قطع عضو در شهر تهران بودیم.

*دستگیری چند فرد متخلف

۲۱:۰۶- سردار حسین رحیمی رئیس پلیس پایتخت  تا الان ۳۷۴۰ مورد تماس ۱۱۰ با مرکز فوریت های پلیسی داشته‌ایم. ۷۵ مورد آتش سوزی، ۳۷ نفر مجروح، ۶ نفر قطع عضو،  ۱۲ نفر دچار آسیب از ناحیه چشم و ۱۳ نفر دچار سوختگی شده‌اند. در این رابطه چندین نفر دستگیر و چندین دستگاه خودرو متخلف توقیف شده است.

۲۰:۵۹- رئیس سازمان اورژانس اعلام کرد: تا کنون  در اثر حوادث چهارشنبه آخر سال ۳ نفر فوت شدند که یک نفر در تهران، یک نفر در البرز و یک نفر اراک داشتیم. وی ادامه داد: ۱۰۰ نفر از مصدومان بستری شده و بقیه مرخص شدند.تا کنون ۳۳۵ نفر در حوادث امروز مصدوم شدند. متاسفانه به نسبت سال قبل شاهد افزایش قطع عضو هستیم.

۲۰:۴۵- جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران از وقوع انفجار در یک ساختمان دو طبقه قدیمی در خیابان هاشمی، قبل از جیحون خبر داد و گفت: در اثر این حادثه دو مرد جوان دچار سوختگی شدید از سمت نواحی مختلف بدن شدند.

۲۰:۳۷- اکبری رییس بیمارستان فارابی گفت: تاکنون ۴۰ مراجعه سرپایی داشتیم و سه نفر نیز بستری شدند که یکی از آنها نیازمند عمل جراحی بوده است. امیدواریم امشب شاهد چشمانی نباشیم که به روی نور و دیدن زیبایی‌ها بسته می‌شوند. در شرایط کرونا مردم شیوه‌های سالم شادی را برگزینند. انتظار من از جامعه شناسان این است که به این پدیده ۴شنبه سوری به عنوان پروژه تحقیقاتی نگاه کنند تا بتوانیم این معضل را آسیب شناسی کنیم.در صورت آسیب، بیمار تا جایی که ممکن است به چشم‌ها دست نزند تا چشم‌ها آسیب بیشتری نبینند.

۲۰:۳۰- دهمرده‌ای رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری اعلام کرد: ۱۰ بیمار آسیب دیده به بیمارستان  انتقال داده شده که ۵ نفر از آسیب دیده ها  به صورت سرپایی درمان شده و ۵ نفر نیز بستری شده اند.

۲۰:۲۵- پیمان صابریان، رییس اورژانس تهران گفت: در تهران ۴۵ مصدوم ناشی از حوادث چهارشنبه آخرسال داشته ایم که ۳۸ مورد از آنها به مراکز درمانی منتقل شده اند. در منزل بمانید یا سریع به منزل بروید تا در امان بمانید.

۲۰:۱۴- جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش نشانی با اشاره به آخرین وضعیت چهارشنبه آخر سال گفت: از ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه آتش نشانان به ظرفیت ۳۵۰۰ در آماده باش کامل هستند. تا کنون  ۷۰ مورد اعزام به محل داشتم که همگی به چهارشنبه سوری ارتباط ندارد.

ملکی تصریح کرد:  آمار در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته بیشتر شده و همه موارد به چهارشنبه سوری ارتباط ندارد تا این لحظه و از ساعت ۱۸ در حوادثی که به سازمان آتش نشانی گزارش شده هیچ مصدومیت و تلفات جانی نداشته ایم.  البته یک مورد در ساعت ۱۱:۳۰ دقیقه در محله نبرد جنوبی دو جوان مواد محترقه درست کردند که هر دو از ناحیه چشم دچار آسیب بودند.

*یک نفر جان باخت

۲۰:۰۲- پیرحسین کولیوند، رئیس اورژانس کشور در خصوص آخرین وضعیت مصدومین چهارشنبه سوری ۹۹ گفت: متاسفانه  تا کنون ۲۰۸ مصدوم در کل کشور ناشی از حواشی چهارشنبه آخر سال داشتیم. تا کنون ۵۷ بستری،  ۱ فوتی در استان مرکزی داشتیم از این رو ۵۶ آسیب به چشم و ۸۳ مورد دچار سوختگی بودند.

کولیوند تاکید کرد: بیشترین آمار حوادث در استان های تهران، البرز و مرکزی و کمترین آمار مربوط به استان یزد است. خواهشمندم والدین از فرزندان خود مراقبت کنند. چرا که سنین ۶ تا ۳۰ سال بیشترین مصدومین هستند.

۱۹:۵۵- مصطفی ده مرده ای، رئیس بیمارستان شهید مطهری در این خصوص گفت:  تا این لحظه ۹ بیمار به بیمارستان منتقل شده اند که از این میان ۴ نفر بستری شدند.

وی افزود: خواهشمندم هموطنان در بیرون از خانه تردد نکنند  چرا که خیلی از عزیزان به صورت اتفاقی دچار حادثه می شوند و مواد محترقه به سمتشان پرتاب می شود.

ده مرده ای عنوان کرد:کودکان دچار صدمات انگشت، چشم و صورت می شوند که غیر قابل جبران است.

۱۹:۳۰- ​سخنگوی اورژانس با اشاره به آخرین آمار مصدومان از ابتدای اسفند ماه تا ساعت۱۹:۳۰  امروز گفت: تعداد کل آسیب دیدگان ۴۸۸ نفر، تعداد مصدومان ۴۸۲ نفر و آمار فوتی های حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال از ابتدای اسفند تا این ساعت ۶ نفر  بوده است.

۱۹:۲۵- جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی گفت: ما موافق جشن و شادمانی شهروندان هستیم اما اقدامات این شب باید به صورتی باشد که خسارت‌های آن جبران ناپذیر نباشد و سلامت افراد را به خطر نیندازد. برای مستقر شدن نیروها در مکان‌های پر تردد شهر تهران ظرفیت خود را تقریبا به ۸ برابر افزایش داده‌ایم.

۱۹:۱۱- رئیس مرکز اورژانس تهران گفت: تا ساعت ۱۹:۰۰در شهر تهران ۳۷ نفر بر اثر حوادث چهارشنبه آخر سال آسیب دیدند که ۱۰ نفر از آنها بستری هستند. ۶ نفر دچار قطع عضو، ۱۳ نفر سوختگی و ۱۲ نفر دچار آسیب از ناحیه چشم‌ها شده‌اند. 


آسیب به آمبولانس اورژانس در کرج

۱۸:۵۶-  سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: از صبح امروز تا کنون در سراسر کشور امروز ۱۱۸ نفر به دلیل انفجار مواد محترقه مصدوم شدند و در مراکز درمانی بستری هستند. 

۱۸:۳۳ - سردار حسین رحیمی فرمانده انتظامی پایتخت از آماده‌باش ۱۰۰ درصدی ماموران پلیس‌های تخصصی از جمله راهور، یگان ویژه، امداد، پلیس پیشگیری و آگاهی و استقرار در نقاط مختلف تهران خبر داد و گفت: صدها گشت انتظامی و اطلاعاتی در نقاط مختلف پایتخت مستقر شده و تا پاسی از شب در آماده باش خواهند بود.

فرمانده انتظامی پایتخت اعلام کرد: افرادی که بخواهند دست به کوچکترین اقدام نامتعارف و خارج از عرف بزنند با برخورد قاطع پلیس مواجه خواهند شد چرا که امنیت مهم ترین موضوع و خط قرمز پلیس است.

*۲۵ مورد انفجار و تخریب در تهران​

حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ با اشاره به چهارشنبه آخر سال گفت: همکاران من فعالیت گسترده ای در نقاط مختلف شهر تهران دارند. از ساعت ۱۵ تا این لحظه ۲۵ مورد انفجار و تخریب داریم.

۱۸:۳۱- رئیس مرکز اورژانس تهران گفت: تا این لحظه ۲۲ نفر در تهران به دلیل حوادث ناشی از انفجار مواد محترقه در تهران آسیب دیده‌اند.

۱۸:۲۸- سخنگوی سازمان اورژانس کشور با اشاره به گزارش حوادث مرتبط با شب چهارشنبه آخر سال،اعلام کرد:از ابتدای اسفندماه  تا ساعت ۱۶:۰۰ امروز ۳۶۹ نفر در این حوادث دچار آسیب شدند؛ضمن اینکه  ۳۶۳  نفرکل مصدومان این حوادث را تشکیل می دهند. ۱۱۲ نفر از مصدومان در مراکز درمانی بستری شده که از این تعداد ۹ نفر در بخش مراقبت ویژه بستری هستند. ۲۴۰ نفر از مصدومان درمان و ترخیص شدند، ۱۱ نفر از مصدومان در محل حادثه درمان شده و ۶ نفر نیز جان خود را از دست دادند.

سخنگوی اورژانس کشور از قطع عضو شدن ۵۰ نفر و آسیب رسانی به چشم ۱۰۶ نفر خبر داد و گفت:‌۱۵۶ نفر دچار سوختگی شدند. بیشترین آسیب در استان‌های تهران با ۹۳ نفر ، آذربایجان شرقی با ۵۴ نفر و کرمانشاه با ۳۲ نفر بوده است.

*انفجار نارنجک دستی در سه راه شریعتی

۱۷:۵۷-  پیمان صابریان رئیس مرکز اورژانس تهران گفت: انفجار نارنجک در سه راه شریعتی منجر به مصدومیت یک فرد ۲۷ ساله از ناحیه چشم شد، وی برای درمان به بیمارستان منتقل شده است. 

۱۷:۰۹-  بر اساس اعلام سخنگوی سازمان سازمان اورژانس کشور گفت: تاکنون ۶۴ نفر در کشور مصدوم شده‌اند که از این تعداد ۲۰ نفر بستری در بخش ویژه هستند. از این تعداد ۳۷ نفر درمان و ترخیص شده و ۷ نفر نیز در محل درمان شده‌اند، ۸ نفر نیز دچار قطع عضو شدند. حوادث منجر به آسیب به چشمان ۱۲ نفر و سوختگی ۲۶ نفر شد. شهر تهران ۱۹ نفر مصدوم داشته است.

۱۷:۰۲ - سخنگوی سازمان اورژانس کشور گفت: انفجار نارنجک دستی در شهر قدس منجر به مصدومیت یک فرد 61 ساله شد. وی در محل حادثه درمان شد.

 

۱۵:۳۶- سرهنگ جلیل موقوفه‌ای گفت: انفجار مواد محترقه در یک مغازه در خیابان نبرد جنوبی در باره جزئیات این حادثه اظهار کرد: دقایقی پیش دو نفر در یک مغازه دخانیات‌فروشی در خیابان نبرد جنوبی دست به خرید و فروش مواد محترقه را داشتند که حین این خرید و فروش مواد محترقه منفجر شد.


اتاق عملیات اورژانس تهران

رئیس پلیس پیشگیری تهران بزرگ خاطرنشان کرد: هر دو نفر در اثر این حادثه از ناحیه چشم به شدت آسیب دیده‌اند و دو دستگاه خودرو شامل یک دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ و یک خودروی جک نیز تخریب شدند.در این حادثه که در سا ختمانی ۴ طبقه به وقوع پیوست خانمی ۸۰ ساله نیز بر اثر موج انفجار آسیب دید و به مراکز درمانی منتقل شد.


۱۵:۰۵ - سعید مهرسروش، سخنگوی کمیته چهارشنبه پایان سال اورژانس تهران گفت:  انفجار نارجک دستی در منطقه خاوران / نبرد جنوبی منجر به مصدومیت ۲ نفر شد. مصدومان به بیمارستان امام حسین منتقل شدند.

۱۴:۵۵ - مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، درباره آخرین وضعیت حوادث مرتبط با چهارشنبه آخر سال اظهار داشت: از صبح امروز تا کنون حدود ۲۵ نفر به دلیل استفاده از مواد محترقه دچار مصدومیت شدند که از این تعداد ۸ نفر در مراکز درمانی بستری هستند.

وی عنوان کرد: ۱۳ نفر از مصدومان با کمک پرسنل درمانی تحت مراقبت و درمان قرار گرفته و ترخیص شده‌اند همچنین ۴ نفر از آنها در محل درمان شده‌اند.

خالدی عنوان کرد: خوشبختانه تا کنون این حوادث جان هیچ یک از هموطنان را نگرفته اما استفاده از مواد محترقه منجر به قطع عضو سه نفر و آسیب دیدن چشم دو نفر شده است. همچنین ۸ نفر نیز دچار سوختگی شده‌اند. بیشترین تعداد آسیب‌دیدگان مربوط به استان‌های تهران، آذربایجان شرقی و استان مرکزی هستند.