۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶

احتمال بحرانی شدن شرایط کرونایی کشور

احتمال بحرانی شدن شرایط کرونایی کشور
رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، رسانه‌ای شدن اخبار غیر علمی و نامعتبر از سوی برخی متخصصان را مورد انتقاد قرار داد.
کد خبر : ۵۴۷۷۸۵
حمید سوری، با اشاره به اینکه خستگی ناشی از طولانی شدن اپیدمی‌ها موضوعی شناخته شده در دنیا است، اظهار کرد: این موضوع در اپیدمی‌های پیش رونده، زمانبر و دارای نوسان و کاملاً طبیعی است.

به گزارش مهر، وی با بیان اینکه در پاندمی همانند کرونا مردم در هیچ نقطه‌ای در امان نیستند، افزود: ممکن است بسیاری از افراد جامعه به دلیل اجباری شدن استفاده از ماسک، شستشوی مدام دست‌ها، ضدعفونی کردن وسایل، سفر نرفتن، رعیت فاصله‌ی اجتماعی و قرنطینه‌های طولانی از رعایت توصیه‌ها خسته شده و دچار خستگی و فرسودگی ناشی از پاندمی شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر اینکه مزمن شدن اپیدمی‌ها حتی می‌تواند سلامت معنوی جامعه را تحت تأثیر قرار دهد، ادامه داد: زمانیکه اپیدمی پیش رونده باشد تنها جسم و جان و معیشت مردم در خطر نیست، بلکه محروم شدن مردم از نماز جماعت، عدم برگزاری اجتماعات مذهبی و محدویت‌های حضور در اماکن مذهبی و زیارتگاهها نیز می‌تواند سلامت روان جامعه را تحت تاثیرقرار دهد.

سوری با اشاره به اینکه کرونا تعاملات اجتماعی را تحت الشعاع قرار داده است، گفت: به طور مثال کرونا حتی روند حضور کودکان در جمع‌های دوستانه را تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با اشاره به اینکه تا پایان ریشه کنی کرونا برای حفظ جان خود و عزیزانمان ناچار به رعایت پروتکل‌ها هستیم ادامه داد: آمارها گواه این مهم که اکثریت جامعه به رغم مزمن شدن بیماری، توصیه‌ها را رعایت می‌کنند.

سوری با بیان اینکه صرفاً نباید مردم را مسئول گسترش بیماری بدانیم، گفت: لازم است سیاست‌ها، رویکردها و برنامه‌های بهداشتی از سوی دولت به شکلی اجرا شود که مردم با کمترین فشار ناشی از بیماری از این بحران خارج شوند.

وی با تاکید بر اینکه اعمال برنامه ریزی علمی و دقیق برای قطع زنجیره کووید ۱۹ خصوصاً برای تعطیلات نوروز می‌تواند به میزان قابل توجهی از شیوع بیشتر بیماری بکاهد، ادامه داد: اگر چنانچه دستورالعمل‌های پیشگیرانه به درستی اعمال شود، قطعاً وضعیت شیوع بیماری روند کاهشی خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارتباط مستقیم شیوه زندگی و رفتارهای مردم با شیوع اپیدمی را مورد تاکید قرار داد و افزود: جهش‌هایی که به لحاظ بیولوژی در ساختار ویروس رخ داده تا به امروز الگوی اصلی پیشگیری را تحت تأثیر قرار نداده، اگر پیش از این ترشحات از طریق انسان به انسان بود، همچنان درگاه‌های ورودی انتقال ناشی از ترشحات بینی و دهان است.

وی ضمن یادآوری این موضوع که الگوی متفاوتی برای سرایت پذیری در کرونا وجود ندارد تاکید کرد: به رغم جهش‌های کووید ۱۹، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک، اجتناب از دورهمی های دوستانه و خانوادگی راهکار اصلی پیشگیری از کرونا است.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با بیان اینکه هنوز ابعاد مختلف کرونا روشن نشده از متخصصان این حوزه درخواست کرد تا روشن شدن ابعاد این بیماری نسبت به انتشار مطالبی که صرفاً بر پایه و اساس برخی تجربیات روزمره است و از پشتوانه علمی برخوردار نیست، پرهیز کنند.

وی گفت: همانطور که خوش خیالی و خوش پنداری نادرست در برابر کووید ۱۹ می‌تواند برای جامعه خطرناک باشد به همان اندازه و یا بیشتر ایجاد وحشت هم برای جامعه خطرناک است.

سوری اعلام رسمی و رسانه‌ای شدن اخباری که شواهد علمی مشخص و اعتبار ندارند را از سوی برخی متخصصان مورد انتقاد قرار داد و افزود: نمی‌توان نتیجه هر مشاهده و تجربه‌ای را به شکل رسمی منتشر کرد، چرا که تجربیات خام روزمره نمی‌تواند مهر تأییدی برای تعمیم به کل جامعه باشد.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا با تاکید بر اینکه سیستم بهداشتی کشور شبانه روز در تلاش است تا از جان مردم و سلامت عمومی محافظت کند، عنوان کرد: محافظت از سلامت عمومی و هشدار دادن کاملاً با ایجاد وحشت متفاوت است، متخصصان و صاحبنظران حوزه‌های مختلف درمان، بهداشت و اپیدمی وظیفه دارند به سلامت جامعه کمک کنند ولی هرگز ایجاد وحشت و انتشار مطالب غیرعلمی و ثابت نشده جز دامن زدن به آتش اپیدمی و ایجاد بی اعتمادی در مردم آورده دیگری ندارد.

وی با بیان اینکه شرایط اپیدمی با روزمره گی های عادی متفاوت است توصیه کرد: کرونا بیماری نیست که دستخوش برداشت‌های شخصی شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه ماهیت بیولوژی کرونا و تغییرات ویروس در سراسر دنیا یکسان است خاطرنشان کرد: تنها موضوعی که اپیدمی‌ها از آن تبعیت می‌کنند الگوی انتشار بیماری، شرایط و رفتار جامعه است به این شکل که مواردی همانند ساختار جمعیت‌ها، میزان سالمندان، بیماری‌های زمینه‌ای و تعاملات اجتماعی می‌تواند بر شیوع هر چه بیشتر بیماری اثر گذار باشد.

وی با اشاره به روند افزایشی کرونا در کشورهای پرجمعیت اروپایی توضیح داد: این روند صعودی به این معنا نیست که این کشورها در کنترل اپیدمی ناکارآمدند بلکه خبر از جهش‌ها و پیک‌های مختلف ویروس در نقاط مختلف جهان می‌دهد به ا ین شکل که در هر گوشه ای از دنیا ممکن است در بازه های مختلف با پیک‌های مختلف کووید ۱۹ روبرو باشیم.

سوری با بیان اینکه شرایط کشور به لحاظ گسترش کرونا شکننده و ناپایدار است، توضیح داد: ریشه ویروسی که امروز در بریتانیا گسترش یافته به شهریور ۹۹ بر می گردد به این معنی که تقریباً سه ماه بعد از ویروس جهش یافته پیک‌ها مشخص شد. این موضوع این پیام مهم را با خود دارد، احتمال این موضوع که در ماه‌های آتی شرایط کشور به لحاظ گسترش کرونا بحرانی شود، وجود دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: الگوی تعریف شده‌ای برای پیک‌های اپیدمی کرونا وجود ندارد و کرونا تابع هیچ الگوی، سنی، فصلی و یا زمانی مشخصی نیست به طور مثال آنفولانزای فصلی با سرد شدن هوا شیوع بیشتری دارد و یا بیماری‌هایی نظیر سرخک و سرخچه نیز از الگوی سنی و زمانی خاصی پیروی می‌کنند ولی متأسفانه کرونا تابع هیچ قانونی نیست.

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در خاتمه خواستار اطلاع رسانی واقع بینانه عمومی در اپیدمی‌ها شد و افزود: باید خبرهای علمی از منابع درست در اختیار مردم قرار گیرد چرا که بی اعتمادی می‌تواند برای نظام سلامت بسیار خطرناک و اعتماد عمومی را خدشه دارد کند.