۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲

اتحادیه املاک: قیمت مسکن کاهشی بود، اما نگذاشتند!

اتحادیه املاک: قیمت مسکن کاهشی بود، اما نگذاشتند!
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: همین که بعضی مراکز اعلام کردند در یک ماه گذشته قیمت‌ها بالا رفته و البته آمارشان اختلاف معناداری با یکدیگر داشت باعث شد ترمز کاهش قیمت‌ها کشیده شود؛ سازندگان هم از هر عاملی مثل رشد قیمت مصالح برای بالا بردن قیمت‌ها استفاده کردند.
کد خبر : ۵۴۵۳۲۴
مصطفی قلی خسروی اظهار کرد: در شرایطی که قیمت‌ها در بازار مسکن روند نزولی به خود گرفته بود اعلام رشد قیمت در دی ماه از سوی مراکز آماری به نوعی ترمز ریزش قیمت‌ها را کشید و باعث شد بازار به ثبات برسد. بانک مرکزی اعلام کرد طی یک ماه قیمت‌ها ۱.۸ درصد بالا رفته و مرکز آمار این عدد را ۸.۲ درصد عنوان کرد. جدا از اینکه اختلاف زیاد آمار این دو بخش با یکدیگر جای تأمل دارد به ایجاد جو روانی در بازار منجر شد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: هرچه ما تلاش می‌کنیم قیمت‌ها را پایین بیاوریم برخی مراکز رشته‌های ما را پنبه می‌کنند. گرانی مسکن باعث رکود می‌شود و کار دفاتر املاک را کساد می‌کند؛ بنابراین مشاوران املاک تلاش می‌کنند با دلالت بر روی معاملات، قیمت‌ها را پایین بیاورند. اما در کمال تعجب می‌شنویم که مشاوران را عامل گرانی می‌دانند و در واقع آدرس اشتباه می‌دهند.

رییس اتحادیه مشاوران املاک، سود‌های بالایی که بساز و بفروش‌ها از بازار مسکن کسب می‌کنند را از عوامل گرانی قیمت خانه دانست و گفت: قیمت ساخت برای تعاونی‌های مسکن حدودا متری ۴ میلیون تومان و در حالت آزاد متری ۸ میلیون تومان تمام می‌شود. چرا سازندگان، خانه‌ها را متری ۳۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان و بیشتر می‌فروشند؟ آقای محمودزاده معاون وزیر راه و شهرسازی اخیرا به نکته درستی اشاره و اعلام کرده قیمت فروش مسکن با قیمت ساخت حدود ۵۰۰ درصد فاصله دارد. ظاهرا سود‌های هنگفت هم بعضی سازندگان را راضی نمی‌کند و از هر آب گل آلودی ماهی می‌گیرند.

خسروی با بیان اینکه افزایش قیمت سیمان به پاکتی ۴۵ هزار تومان که طی هفته‌های اخیر اتفاق افتاده، بهانه دیگری برای رشد قیمت مسکن شده است گفت: در شرایط واقعی سیمان تاثیر چندانی بر قیمت تمام شده مسکن ندارد، اما بعضی آقایان از رشد قیمت سیمان یا فولاد به عنوان اهرم روانی استفاده می‌کنند و نرخ فروش مسکن را بالا می‌برند.

وی تصریح کرد: با همه این جوسازی‌ها معتقدم بازار مسکن هنوز ظرفیت کاهش قیمت را دارد به شرطی برخی آقایان اجازه بدهند. چند کار مهم اگر انجام شود نرخ‌ها می‌شکند. اولا مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر واحد‌های لوکس اجرایی شود. در کنار آن بانک‌ها از ساخت و ساز و به طور کلی بازار ملک دست بردارند. دولت هم بر بازار مصالح ساختمانی و وضعیت ساخت و ساز نظارت داشته باشد.

رییس اتحادیه مشاوارن املاک خاطرنشان کرد: سابقا افراد آپارتمان خود را می‌فروختند تا تبدیل به احسن کنند، اما حالا وقتی می‌فروشند نگرانند که نتوانند دوباره حتی خانه‌ای مثل خانه خودشان بخرند. تا بازار می‌آید مقداری آرامش بگیرد بعضی افراد آن را به هم می‌ریزند. به اعتقاد من برخی مراکز اگر درباره مسکن آمار ندهند خیلی بهتر است.