۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۶

تهران تا پردیس تنها در ۱۵ دقیقه

یک مقام مسئول در شرکت عمران شهرهای جدید گفت: با احداث متروی تهران - پردیس، مسافران ۱۵ دقیقه‌ای به شهر پردیس و بومهن خواهند رسید.
کد خبر : ۵۴۴۷۱۳

توکلی عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید  در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه از سال ۹۸ همواره پیگیر اجرایی شدن طرح متروی تهران_ پردیس بودیم، گفت:  با پیگیری وزارت راه و شهرسازی و  شرکت عمران شهرهای جدید توانستیم این پروژه ملی را در ردیف ملی و مطالعات اجرایی قرار دهیم و با ردیف بودجه‌ای  کار  آن را آغاز کنیم.

او با بیان اینکه طول این  مسیر ۲۵ کیلومتر است، افزود: در این پروژه دو رشته تونل در قالب دو ‌کانال به صورت موازی قرار می‌گیرند که یکی برای شرایط اضطراری و دیگری برای استفاده دائمی است؛ در واقع در اعماق زمین ۲ تونل هرکدام به طول ۱۸ کیلومتر ساخته خواهند شد که به عنوان یک روش بسیار خاص محسوب می‌شود.

توکلی اظهار کرد: این پروژه دارای دو ایستگاه است و نقش موثری در پوشش  جمعیت شهر  پردیس و بومهن دارد.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی ترافیک این خط مترو به  پایانه شرق متصل  می‌شود  اما اگر  امکانات و زیر ساخت‌های آن فراهم شود این آمادگی را داریم که این خط مترو را نیز به ایستگاه قائم متصل کنیم. در حال حاضر  اتصال به پایانه چند منظوره شرق در دستور کار است و ما قابلیت آن را داریم که  به پایانه‌های مختلف متصل شویم.

توکلی تصریح کرد: این پروژه ملی با مشارکت بخش خصوصی و همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا انجام خواهد شد و  برآورد مالی که  برای  سرمایه گذاری  در این پروژه سرمایه‌گذاری در این پروژه در نظر گرفته شده ۴ هزار میلیارد تومان است.

این مقام مسئول تاکید کرد: ۷۰ درصد از بخش سرمایه گذاری دولتی است به طوری که ۴۰ درصد آن  از منابع داخلی شرکت عمران پردیس و ۳۰ درصد هم از طریق  تملک دارایی دولت پرداخت می‌شود و ۳۰ درصد هم  توسط قرارگاه سازندگی تامین خواهد شد که ظرف مدت ۵ سال این پروژه ساخته می‌شود و به بهره برداری می رسد.

جا به جایی بیش از ۲۵۰ هزار مسافر با متروی تهران - پردیس

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید توضیح داد: این پروژه قابلیت جابه‌جایی بیش از ۲۵۰  هزار مسافر را دارد و نقش موثری در   کاهش چشمگیر ترافیک  کلان شهرها دارد و همچنین جمعیت پذیری شهرهای اطراف تهران را دارد.

او اضافه کرد: امیدواریم به زودی از پیش از پایان سال عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم و ظرف مدت ۵ سال بتوانیم آن را  به بهره برداری برسانیم.

توکلی توضیح داد: در تهران  روزانه ۷۰۰ هزار خودرو  وارد و خارج می‌شود که پیامدهای آن آلودگی هوا است، به طوری که ما در طول سال  تنها چند روز هوای پاک  بیشتر نداریم بنابراین اولویت اتصال کلان شهرها به شهرهای حومه بسیار مهم است.

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید تصریح کرد:  مطالعات و تحقیقات این پروژه و تامین  اعتبارات تجهیزات  به صورت کامل برآورد و طبق قرارداد سال ۹۹ اجرایی  خواهد شد که البته تورم سالیانه هم به آن اضافه می‌شود.

توکلی بیان کرد: این خط مترو به گونه‌ای طراحی شده که هر ۷ دقیقه یک واگن وارد ایستگاه شود و از سرخه حصار تا مترو پردیس تنها  ۱۵ دقیقه زمان  خواهد برد.

او یادآور شد: این خط مترو در ‌شهر پردیس دو ایستگاه در دو منطقه خواهد داشت که یکی از ایستگاه‌ها در کیلومتر ۲۲ و دیگری در کیلومتر ۲۴ مسیر است که ایستگاه دوم‌ می‌تواند شهر بومهن را هم پوشش دهد.