۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۱

واکنش پامپئو به شعار بایدن درخصوص «بازگشت آمریکا»

واکنش پامپئو به شعار بایدن درخصوص «بازگشت آمریکا»
وزیر امور خارجه سابق آمریکا در واکنش به سخنرانی رئیس جمهور جدید این کشور درباره سیاست خارجی دولتش گفت، امیدوار است او به سیاست‌های قبلی دموکرات‌ها بازنگردد.
کد خبر : ۵۴۴۳۵۰
«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه سابق آمریکا روز پنجشنبه گفت، امیدوار است «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا در برابر چین کوتاه نیاید.

به گزارش فارس، پامپئو در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» و در واکنش به سخنرانی پنجشنبه شب بایدن درباره سیاست خارجی دولت جدید آمریکا گفت: «وقتی او از "بازگشت" [آمریکا]سخن می‌گوید آیا منظورش این است که به چین اجازه می‌دهد از روی ما رد شود، میلیون‌ها شغل را در مکان‌هایی مانند کانزاس و کارولینای جنوبی از بین ببرد؟ این چیزی است که از آن مطلع هستیم و امیدوارم منظور او از بازگشت، چنین چیزی نباشد».

پامپئو همچنین با اشاره به تحریم مقامات دولت قبلی آمریکا از سوی چین مدعی شد: «این تحریم‌ها فقط یک نیت داشت و آن هم فرستادن پیامی به دولت بعدی، دولت بایدن بود که [این پیام]می‌گوید اگر در محافظت از آمریکا، حق حاکمیت آمریکا، مشاغل آمریکایی، ثروت آمریکایی و ... جدی باشید، مورد تنبیه قرار می‌گیرید».

وزیر امور خارجه سابق آمریکا با اشاره به اینکه تحریم‌های چین را مدال افتخاری برای خود می‌داند گفت: «[دولت]ما پنجاه سال سیاست شکست خورده را جدی گرفت، آن را معکوس کرد و محافظت از آمریکایی‌ها در برابر تهدیدات حزب کمونیست چین علیه تک تک ما را در اولویت قرار داد».

اظهارات پامپئو در حالی است که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه دولت بایدن در جلسه دریافت رأی اعتماد از مجلس سنای آمریکا از سیاست‌های دولت قبلی در قبال چین استقبال کرده و این کشور را بزرگترین تهدید علیه آمریکا دانسته است.

پامپئو در ادامه مصاحبه با فاکس نیوز با تکرار ادعای نابودی داعش توسط دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، از بایدن پرسید آیا منظورش از بازگشت آمریکا «بازگشت به زمانی است که داعش خلافتی به بزرگی بریتانیا را در سوریه تحت کنترل داشت؟»

پامپئو در ادامه ادعاهایش گفت: «او (بایدن) زمانی که از بازگشت حرف می‌زد از متحدان سخن گفت. آیا منظورش این است که به انتقاد از اسرائیل برمی‌گردد و با تروریست‌ها در ایران از طریق پرداخت ۱۵۰ میلیارد دلار پول نقد مانند دوست رفتار خواهد کرد؟ فکر نمی‌کنم مردم آمریکا تحمل بازگشت به هشت سال سیاست خارجی باراک اوباما را داشته باشند. امیدوارم آن‌ها حرکتی رو به جلو با سیاست خارجی مشابه سیاست خارجی در اولویت بودن آمریکا، در دولت ما را اتخاذ کنند».

وی با اذعان به سردی روابط آمریکا و اروپا در دوره ترامپ گفت: «آنچه ما انجام دادیم، محقق کردن خروجی‌های خوب بود. از نخست‌وزیر [هند، نارندرا]مودی بپرسید. از آبه [شینزو]نخست وزیر [سابق ژاپن]بپرسید. از نخست وزیر [اسکات]موریسون در استرالیا بپرسید. ما شرکای آن‌ها بودیم. ما با پشتکار زیاد برای ایجاد امنیت تلاش می‌کردیم. آن‌ها دوستان و متحدان و شرکایی عالی بودند و من به اتحادی که این دولت ایجاد کرد افتخار می‌کنم».

اظهارات پامپئو درباره سیاست خارجی دولت بایدن درحالی مطرح می‌شوند که تفاوت چندانی با سیاست‌های دوره ترامپ ندارند. مقامات دولت جدید آمریکا در کمتر از یک ماه نشان داده‌اند سیاست‌های خصمانه علیه ایران، روسیه چین و دیگر رقبای آمریکا را تداوم خواهند بخشید.

پایگاه خبری آکسیوس اخیراً به نقل از منبعی در دولت بایدن نوشته بلینکن از «راب مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران خواسته حتی کسانی که نظرات «افراطی‌تری» درباره ایران دارند به این تیم او آورده شوند. اعضای تیم بایدن در اظهاراتی مبهم می‌گویند قصد دارند از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای «قوی‌تر و طولانی‌تر کردن» توافق هسته‌ای استفاده کنند که در واقع تکرار مواضع دولت ترامپ در برابر برجام محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، «رابرت وود» نماینده جدید آمریکا در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو، دیروز (پنجشنبه) از تصمیم دولت بایدن برای گنجاندن چین در معاهده کنترل تسلیحات اتمی خبر داد که دولت ترامپ نیز بر آن اصرار داشت.

همچنین آمریکایی‌ها در تداوم مواضع تند علیه روسیه، طرح تحریم‌های جدید علیه مسکو به بهانه حکم حبس برای یکی از سیاست‌مداران متخلف را در دستورکار قرار داده است. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه در واکنش به این اقدام گفت آمریکا همیشه بهانه‌های مختلف برای اعمال تحریم‌های ضد روسی می‌تراشد و برای این کار نیاز به دلیل خاصی ندارد.

علاوه بر این، مجلس سنای آمریکا امروز (جمعه) طرحی را تصویب کرد که ذیل آن، سفارت این کشور در فلسطین اشغالی، در قدس اشغالی باقی می‌ماند.