۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۳

علیرضا فغانی: آقایان دروغ می‌گویند / مهم شرافت انسان‌هاست

علیرضا فغانی: آقایان دروغ می‌گویند / مهم شرافت انسان‌هاست
داور برجسته و بین المللی فوتبال پس از مدت‌ها، نسبت به برخی مسائل پیش آمده از جمله حذف و اضافه شدن نامش به لیست داوران بین‌المللی فوتبال ایران، صحبت‌های بی پرده‌ای را مطرح و انتقادات تندی را مطرح کرد.
کد خبر : ۵۳۹۹۱۷
علیرضا فغانی در واکنش به اظهارات انجام شده مبنی بر اینکه فغانی از لیست داوران بین المللی ایران خارج نشده و چنین مساله ای هرگز به تایید کمیته داوران، هیات رییسه و فدراسیون فوتبال نرسیده است، اظهار کرد: آقایان در برنامه‌های تلویزیونی واقعیت موضوع را اعلام و عنوان کردند که این اتفاق رخ داده اما صرفا ازطرف آن‌ها نبوده است، حال چگونه از اساس منکر چنین قضیه ای می شوند؟

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: آن ها در این رابطه دروغ گفتند و متاسفانه صداقت، حلقه مفقوده مدیریتی این افراد است. امروزه در دنیای ارتباطات قرار داریم و زمانی که چنین شائبه‌ای مطرح می شود که به طور مثال نام علیرضا فغانی از لیست داوران بین المللی خارج شده، به چه دلیل همان زمان واکنش نشان نمی دهند و اطلاع رسانی نمی کنند و هم اکنون لب به سخن گشوده اند؟

فکرش را هم نمی‌کردند چنین هجمه‌ای علیه‌شان ایجاد شود

داور بین المللی فوتبال ایران با اشاره به اینکه آقایان تصور می‌کردند همانند گذشته اگر موعد زمانی در نظر گرفته شده ازسوی فیفا، تمام شود به اهدافشان خواهند رسید، گفت: آن ها فکرش را هم نمی‌کردند که چنین هجمه‌ای علیه تصمیمشان در رابطه با حذف نام بنده از لیست داوران بین‌المللی، ایجاد شود و چنین مشکلاتی برایشان به وجود آید.

اظهاراتشان دورغ است

فغانی افزود: در نهایت با برگزاری جلسه ای از سوی مسئولان فدراسیون فوتبال، به آن ها تحمیل شد که باید نام علیرضا فغانی به لیست داوران بین المللی ایران بازگردد و مجبور شدند رای خود را تغییر دهند. حتی پس از این اتفاق نیز به دنبال توجیه کردن بودند او به تازگی می بینیم که از اساس منکر اقدامات خود و تیمشان شده اند و می گوید برخی در این رابطه دروغ گفته اند، اما بنده معتقدم اظهاراتی که از سوی خود آقایان مطرح شد و می شود، دورغ است.

وی با بیان اینکه حدود دو سال است از ایران خارج شده اما همچنان برخی افراد به دنبال چنین مسائل و حواشی هستند، خاطرنشان کرد: بنده این موضوعات را ناشی از حسادت و کوتاه بینی می دانم و هرگز چنین موضوعاتی برای بنده مهم نبوده و نیست و تمرکزم روی کار قرار دارد چه نامم در لیست داوران بین‌المللی ایران باشد و چه نباشد، همچنان پر قدرت کار خود را پیش می برم.

داور برجسته فوتبال ایران با اشاره به اینکه برخی معتقدند اتفاقات خوب داوری در دوره مدیریتی آن‌ها رخ داده است، عنوان کرد: بنده که به شخصه در زمان مدیریتی آقایان داور بین‌المللی نشدم و اگر منظورشان این است که نامم در لیست داوران بین‌المللی ایران حفظ شده است، صرفا می توانم بگویم باید خدا را شاکر بود که علی‌رغم مدیریت ضعیف این آقایان توانستم در لیست داوران بین‌المللی دوام بیاورم و بازیچه حسادت‌های آن ها نشدم.

آقایان تاکنون چه لطفی در حق تیم داوری ما کرده اند؟

فغانی با طرح این پرسش که آقایان تاکنون چه لطفی در حق تیم داوری ما کرده‌اند که شرایط به نفع ما رقم بخورد؟ گفت: کسی که شخص اول فدراسیون در بخش داوری بوده در هیچ تورنمنتی حتی با تیم داوری ما تماس نگرفت و تنها در یک مورد هم که چنین اتفاقی رخ داد، با منصوری صحبت چند دقیقه‌ای شد و این اتفاق هم به واسطه حضورشان در هیات رییسه فدراسیون فوتبال و سفر به محل برگزاری رقابت های جام جهانی بود.

جز جنگ اعصاب، برای ما کاری نکرده و نمی کنند

وی ادامه داد: هیچ اتفاقی جز ابقای نام ما در لیست داوران بین المللی ایران آن هم به دلیل هجمه های وارد شده، رخ نداده و آنچه به دست آورده ایم به واسطه توانایی، کار تیمی و توصیه‌های پیشکسوتان داوری کشور بوده است و تا جایی که به یاد می‌آورم این افراد همواره روی اعصاب ما و تیم داوری بوده‌اند و جز جنگ اعصاب برای ما ثمره ای نداشتند و اگر تلاش و اعتماد به نفس‌ خودمان نبود، حتما جلوی پیشرفت ما را نیز می‌گرفتند.

به اندازه کافی در جام باشگاه‌های جهان قضاوت کرده‌ام

داور بین المللی فوتبال ایران در مورد عدم حضورش در رقابت های جام باشگاه های جهان، توضیح داد: در خصوص جام باشگاه‌های جهان باید بگویم این مسابقات هر سال برگزار می‌شود و با توجه به این‌که تعداد مسابقات کم است و از هر قاره یک تیم داوری انتخاب می‌شود، معمولا از هر قاره یک داور انتخاب می‌کنند و بنده نیز به اندازه کافی در این مسابقات حضور پیدا کرده ام. سال ۲۰۱۲ در فینال جام باشگاه‌های جهان ذخیره بودم، سال ۲۰۱۳ رده‌بندی این رقابت‌ها را قضاوت کردم و در سال ۲۰۱۵ نیز دیدار فینال بین بارسلونا و ریورپلاته را سوت زدم.

فغانی ادامه داد: به هر حال در مورد باشگاه‌های جهان بنده نمی‌توانم هیچ ادعایی داشته باشم، چرا که به دفعات در این رقابت‌ها شرکت کرده ام و این حق بقیه داوران قاره آسیاست تا آن ها نیز در این رقابت‌ها حضور پیدا کنند.

وی در مورد مقوله حضور به عنوان کمک داور ویدیویی در این مسابقات نیز توضیح داد: معمولا در این رابطه نیز از هر قاره یک داور حضور پیدا می‌کند و در رقابت های پیش رو، قطری ها دارای نماینده هستند که خب حق آن‌هاست. چندین سال است که قطر از سخت افزار کمک داور ویدیویی بهره می برد و معمولا از داورانی در این زمینه استفاده می کنند که صاحب تجربه هستند و کشورشان از امکانات لازم برخوردار است، بنابراین بهتر بود دوستان بدون کسب اطلاع، اظهارنظر غیرکارشناسی نکنند.

سیاست آن‌ها از همان روز اول تفرقه افکنی بین داوران بود

داور برجسته فوتبال ایران با اشاره به اینکه ماهیت این افراد برای جامعه داوری روشن و خیلی‌ها را قربانی بقای خودشان کردند، تصریح کرد: در یک مقطع زمانی بقای آن‌ها در گروی همکاری با استاد غیاثی بود که این مساله طی دو دوره رخ داد و حتی در مرتبه دوم عنوان شد که اشتباه رخ داده و می‌خواهند اشتباهشان را جبران کنند اما متاسفانه اعتماد کردند و با وی همکاری داشتند.

وی با اشاره به اینکه سیاست آن‌ها از همان روز اول با مطرح کردن مسائلی نظیر داوران تهرانی و داوران شهرستانی، تفرقه افکنی بین جامعه داوران بود، اظهار کرد: با توجه به دشمنی و نفاق ایجاد شده بین داوران نیز، تا حدود زیادی در این زمینه موفق عمل کردند.

فغانی با اشاره به اینکه این افراد نمی‌تواند مدعی باشد که داوران جوان در دوران مدیریت آن‌ها پرورش یافته‌ است، گفت: صحبت‌های مطرح شده در این رابطه دروغ بوده و ادعایی بیش نیست. بهترین کاری که می‌توانستند انجام دهند این بود که فقط داوران جدیدی را در لیست داوران بین‌المللی قرار دهند که جایگزین آن‌هایی شوند که به دلیل انجام تست یا هر دلیل دیگری، از لیست داوران بین‌المللی خارج شده بودند.

وی افزود: جالب آن که در زمان ممبینی نیز امتحانی گرفته شد و امیر عرب براقی پس از این‌ که در امتحان پذیرفته شد، به لیست داوران بین‌المللی ورود پیدا کرد اما متاسفانه در زمان مدیریت آن‌ها، عرب براقی که سه سال است دوره آکادمی را پشت سر گذاشته و در سال چهارم باید به عنوان داور الیت شناخته شود، به عمد یا از روی ناآگاهی از لیست داوران بین المللی خارج و اعلام شد و او که دو سال است در لیست بین المللی بوده نتوانست الیت شود.

واکنش به برخی مراوده‌های مالی

داور بین المللی فوتبال ایران در رابطه با برخی مراوده‌های مالی، تصریح کرد: ابتدای امر باید بگویم از روی شیطنت، علی اصغر مومنی که در چندین دیدار لیگ برتر به عنوان داور چهارم بنده فعالیت کرده، وارد لیست داوران بین‌المللی شد.

فغانی ادامه داد: در این رابطه یک سوال دارم. در مورد مومنی، عنوان شده که اطلاع نداشتند این داور چند سال دیگر معروف می شود و در لیست داوران بین‌المللی قرار می گیرد! می‌خواهم بدانم آیا عرف است که رییس یا مدیر مجموعه چنین مراودات مالی با زیر مجموعه خود داشته باشد؟ شما چگونه می‌خواهید عدالت را رعایت کنید؟ اصلا علی اصغر مومنی پسرخوب، اما می‌خواهم بدانم وی تا این حد داور خوب و بزرگی است که سال گذشته با قضاوت هشت دیدار در لیگ برتر و کارنامه ای هم که مشخص است، جایگزین علیرضا فغانی شود؟

وی تاکید کرد: متاسفانه پس از آنکه آقایان نتوانستند به اهدافشان برسند و نام بنده را از لیست داوران بین المللی حذف کنند، در نتیجه یک جوان به نام امیر عرب براقی را که می‌تواند آینده داوری ایران را تضمین کند، قربانی کردند.

داور بین المللی فوتبال ایران با اشاره به اینکه باید عملکرد داوران مورد بررسی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: بنده هرگز به مباحث انتخاباتی کاری ندارم، اما عملکرد مومنی را با دقت بیشتری در چند وقت اخیر مورد ارزیابی قرار دهید، همه اشتباه می‌کنند اما برخی اشتباهات قابل اندازه گیری است، بنابراین اگر شک و شبهه‌ای ایجاد می‌شود خود آقایان مقصر هستند و اگر عملکرد آن ها سالم و قانونی بود هرگز چنین مسائلی پیش نمی‌آمد.

چرا علی رغم بازنشستگی نمی‌روند و به بقیه فرصت خدمت نمی‌دهند؟

فغانی ادامه داد: یک سوال دیگر دارم. آقایان شما که به اندازه هفت، هشت سال است که به قول خودتان زحمت کشیده اید اما زمانی که به دلیل بازنشستگی شما را کنار گذاشته اند، چرا اجازه نمی دهید یک فرد دیگر به جای شما روی کار بیاید و خدمت کند؟ البته دل کندن از سفرهای استانی، کلاس های تدریس و نظارت، بحث هدایا و همچنین این نوع مراودات قطعا خیلی سخت است.

نظر فغانی در رابطه با تصمیم جدید علی کریمی

وی در رابطه با اعلام آمادگی علی کریمی برای حضور در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نیز، بیان کرد: وی از چهره های قابل احترام در جامعه و ورزش است و همین که شجاعت و شهامت به خرج داده که در این فضای سنگین فدراسیون فوتبال پا به میدان بگذارد جای تقدیر دارد؛ انتخاباتی که در آن شایستگی افراد خیلی ملاک نیست.

مهم نیست آدم‌ها از پشت کوه بیایند، مهم شرافت انسان‌هاست

داور برجسته فوتبال ایران در این رابطه که آقایان عنوان کرده از پشت کوه نیامده اند و فوتبالی هستند، گفت: ملاک عمل، شرافت انسان‌هاست و مهم نیست چه کسی در چه مکانی متولد می شود. به طور حتم انسان‌های بسیار شریفی اصطلاحا از پشت کوه آمده‌اند و توانسته‌اند عملکرد مناسبی از خود به جای بگذارند، چه بسا فردی که از پشت کوه می‌آید مفهوم انسانیت و شرافت را از برخی بیشتر و بهتر درک کند.

فغانی تاکید کرد: امیدوارم هر آنچه خیر است رخ دهد و افرادی روی کار بیایند که وضعیت فوتبال ایران را سامان بخشند و دیگر شاهد چنین مسائلی در حوزه داوری، اشکالات مرتبط با تیم های ملی در رده های مختلف و مواردی از این دست، نباشیم.
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز