۰۶ دی ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۰
معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران خبر داد؛

۸۵ درصد از کودکان کار خیابانی از اتباع هستند

حسن بیگی درباره کودکان کار خیابانی تهران و اقدامات انجام شده برای آن‌ها توضیحاتی داد.
کد خبر : ۵۳۸۰۷۰

شکرالله حسن بیگی معاون سیاسی و اجتماعی استاندار تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران اظهار کرد: بیش از ۸۵ درصد از کودکان خیابانی از اتباع هستند و در جلسه‌ای که روز یکشنبه با مدیرکل اتباع وزارت کشور داریم می‌خواهیم درباره وضعیت کودکان کار خیابانی تصمیم گیری کنیم تمرکز ما در این جلسه بر وضعیت این دسته از کودکان است.

وی ادامه داد: در تفاهم‌نامه‌ای که با سازمان بهزیستی داریم، این سازمان کودکان خیابانی را به مراکز نگه داری که در نظر گرفته و امکانات خوبی هم دارند انتقال می‌دهد و در آنجا غربالگری صورت می‌گیرد.

معاون استاندار افزود: بعد از غربالگری، کودکانی که ایرانی باشند تحویل خانواده‌ها داده می‌شوند و از آن‌ها تعهد گرفته می‌شود که از حضور این کودکان در چهار راه‌ها و خیابان‌ها جلوگیری شود، درباره کودکان اتباع که در کشور خانواده‌ای دارند به همان ترتیب کودکان ایرانی رسیدگی می‌شود، اما در رابطه با کودکانی که در ایران کسی را ندارند اقداماتی در حال انجام است که با هماهنگی سفارت افغانستان به نتیجه نهایی خواهد رسید.

وی گفت:تاکنون ۳۴۷ کودک کار خیابانی توسط سازمان بهزیستی شناسایی و ساماندهی شده است، از این تعداد ۲۹۸ کودک از اتباع هستند، در واقع فقط ۴۹ نفر از این تعداد کودکان ایرانی هستند. از این ۲۹۸ نفر، ۱۶۷ نفر با شیوه‌ای که گفته شد ترخیص شده اند و تحویل خانواده هایشان داده شده اند.

حسن بیگی تصریح کرد: در حال حاضر از تعداد باقی مانده ۱۰۸ کودک خیابانی از اتباع باقی مانده اند که ۸۷ نفر از آن‌ها فاقد مجوز هستند.

وی بیان کرد: بیشتر کودکان خیابانی افغانستانی به طور غیر قانونی در کشور حضور دارند، شرایط کرونا به دلیل محدودیت‌های که به وجود آورد برنامه‌های ما را مقداری با مشکل مواجه کرد، ولی آماری که در سال گذشته تهیه شد، در شهر تهران کل کودکان خیابانی ایرانی و اتباع ۳ هزار نفر هستند.