۰۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۳

دو روایت تازه از ماجرای تاسف‌بار زن بندرعباسی

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یازدهم از عیادت خود از زن بندرعباسی خبر داد و با استناد به پرس و جوی خود از مسئولین شهری مدعی شد که هیچ اخطار قبلی مبنی بر تخلیه یاتخریب خانه زن بندرعباسی صادر نشده است.
کد خبر : ۵۳۲۹۴۰

سمیه رفیعی در مورد تخریب خانه یک زن بندرعباسی از عیادت این خانم در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس خبر داد و گفت: این خانم بدسرپرست  مشکلات خانوادگی داشت که متأسفانه باعث بی سرپناهی وی شده بود. بررسی‌های ما از این خبر داد که یک روز قبل از تخریب با کمک برخی آشنایان این آلونک ۱۰ متری را در یک فضای سبز شهری می‌سازد و فردای همان روز این آلونک توسط ماموران شهرداری تخریب می‌شود.

به گزارش ایسنا رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در مورد زن بندرعباسی گفت: این خانم یک معلولیت جسمی داشت و از بهزیستی مبلغی بسیار جزئی دریافت می‌کرد. مامورین شهرداری با وجود معلولیت این زن برخورد نامناسبی با او انجام می‌دهند.

وی افزود: کودکان این زن در منزل عموی خود به سر می‌برند و خود این زن در بیمارستان بستری است و پرستاران و پزشکان از روند درمان او راضی هستند. پرستاران بخش اظهار کردند که ایشان ۵۰ درصد سوختگی داشته اما برای بررسی دقیق تر میزان و کیفیت سوختگی نیاز است تا در روزهای آتی پانسمان‌های این خانم باز شود و تشخیص پزشکی داده شود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه حال عمومی جسمی این خانم تقریبا خوب است، گفت: گفت‌وگوی روز پیش من با استاندار بندرعباس حاکی از این بود که ایشان با رابطین شهرداری برخورد کرده‌اند اما ایشان کماکان معتقد بودند که این زن دست به اقدامی غیرقانونی زده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا اخطاری مبنی بر تخلیه یا تخریب منزل به این زن از سوی شهرداری یا استانداری داده شده است مدعی شد: هیچ اخطاری مبنی بر تخلیه یا تخریب این خانه به این زن داده نشده است.

رفیعی تاکید کرد: من به استاندار گفتم که زنی که از نظر اقتصادی تامین باشد همچین خانه‌ای نمی‌سازد و شما باید این زن را حمایت می‌کردید نه اینکه خانه او را تخریب کنید.

این عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: اینکه شهرداری اخطاری مبنی بر تخلیه یا تخریب خانه به این زن نداده است کاملا غیر اخلاقی  است و با قانون هم سازگار نیست، این موضوع در فراکسیون زنان مجلس قابل پیگیری است.

وی همچنین از ساخت یک خانه برای این زن توسط گروه‌های جهادی خبر داد و گفت: این اقدامات، اقدامات خوبی است اما نباید به رویکرد خیریه گرایی اکتفا کرد. به نظرم قانون حمایت از  زنان بی سرپرست یا بد سرپرست باید دائمی شده و آنقدر قوی باشد که این مشکلات پیش نیاید. دولت وظیفه داشت برای این زن یا هر زنان دیگر مثل او مسکن و یا حداقل سرپناه تهیه کند، پیش از اینکه آنها به ساخت آلونک برای خود فکر کند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان گفت: بعد از این اتفاق عده‌ای از سایر شهرها با من تماس گرفتند و گفتند که زنانی را مشاهده کرده اند که در حاشیه شهرها چنین مشکلاتی دارند و آلونک‌های محقری برای خود درست کرده‌اند. متاسفانه به علت ضعف قانونی و اجرایی فقط موارد رسانه‌ای شده به چشم می‌آید. موارد زیادی شبیه این ماجرا به وقوع می‌پیوندد اما به چشم نمی‌آید. ما نباید به این موضوعات به صورت مصداقی رسیدگی کنیم. مجلس، قوه قضائیه و دولت موظف به حل ریشه‌ای و ساختاری این مسئله تلخ هستند.

عذر خواهی می‌کنم اما استعفا، خیر

به گزارش ایلنا؛ عباس امینی زاده، شهردار بندرعباس به‌ دنبال حادثه تخریب سرپناه یک زن در محله گل کنی بندرعباس، در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: ممکن است برخی در جایگاه مسئولیت خود و در فضای هیجانی و عاطفی حرف استعفای من را بزنند اما کار ناتمام زیاد دارم و تابع تصمیم شورای شهر هستم. شهرداری بندرعباس از لحظه اولیه گزارش با بررسی موضوع ضمن تقبیح این رفتار، برخورد با تمام عوامل این حادثه از ماموران تا مدیران دفتری را آغاز کرد و این موضوع تا نتیجه نهایی ادامه دارد.

او ضمن تاکید بر تصمیم خود برای عدم استعفا گفت: با رای حداکثری شورا انتخاب شده ام و اعضای شورا چه به صورت فردی یا جمعی تاکنون (سه روز بعد از حادثه)  صحبتی درباره موضوع تخریب خانه یا  استعفا با من نداشته اند.

 امینی زاده افزود: البته قرار است به زودی نشستی با حضور اعضای شورای شهر برای بررسی موضوع و پیدا کردن راهکارهای  بهتر برای انجام وظایف قانونی برگزار کنیم.

شهردار بندرعباس عنوان کرد: به عنوان یک شهروند و مسئول نوع برخورد ماموران رفع تصرف، که موجب ناراحتی مردم استان و کشور شد عذرخواهی می‌کنم.

به گفته وی ۴۳درصد شهر بندرعباس بافت فرسوده و سکونتگاه های غیررسمی است و شهرداری برحسب قانون موظف به رفع تصرف است.

 او در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که با توجه به بازتاب های محلی و ملی تخریب خانه یک زن در بندرعباس قصد استعفا دارد یا خیر تصریح کرد :برای خدمت آمده ام و قصد استعفا و شانه خالی کردن از مسئولیت را ندارم و هنوز کارهای ناتمام زیادی برای انجام وجود دارد.

شهردار بندرعباس درباره اظهار نظر برخی افراد و مسئولان درباره ضرورت استعفایش، بیان داشت: ممکن است برخی در جایگاه مسئولیت خود و در فضای هیجانی و عاطفی حرف استعفای من را بزنند اما کار ناتمام زیاد دارم و تابع تصمیم شورای شهر هستم.

امینی زاده اضافه کرد: به محض وقوع این اتفاق تمام مسئولان و ماموران مرتبط از میدانی تا دفتری معلق شدند اما این برخوردها را رسانه ای نکردیم تا اقدامات دستگاه قضایی تحت الشعاع آن قرار نگیرد.

در رفع تصرف نقل و نبات پخش نمی کنند

وی خاطرنشان کرد: نوع برخورد ماموران هیچگونه توجیهی نداشته و تحت هیچ شرایطی قابل دفاع نیست اما حقیقت این است که در رفع تصرف نقل و نبات پخش نمی کنند و امکان بروز هر حادثه ای هست که باید با آموزش و دیگر تدابیر لازم، جلوی اتفاق های ناخوشایند اینچنینی گرفته شود.

او ضمن قدردانی از دستگاه قضایی و سایر مسئولانی که به این پرونده ورود یا اظهار نظر کرده اند، اظهار کرد: هر کس در این ماجرا دچار قصور و اشتباه شده از خود من گرفته تا ماموران باید تابع قانون باشد.

شهردار بندرعباس یادآور شد: تاکنون تعدادی از کارکنان شهرداری در رده های مختلف پیرامون این پرونده احضار و بازجویی شده اند اما کسی بازداشت نشده و این افراد تا پایان تحقیقات تحت نظر هستند.

او درباره عوامل و انگیزه های ضبط و انتشار فیلم تخریب خانه و همچنین موضع گیری افراد مختلف پس از حادثه، عنوان کرد: انتظار می رود رسانه ها درباره موضوعات یاد شده بررسی کرده و نتیجه را به ما هم اعلام کنند اما احتمال انگیزه های سیاسی در موج انتقادها از شهرداری وجود دارد.

شهردار بندرعباس در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد: تخریب سرپناه هیچ شهروندی برای ما خوشایند نیست و از این که اختیار رفع تصرف را از شهرداری بگیرند تا به کارهای مهم‌تر برسیم استقبال می کنیم.