۲۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۹

پشت پرده شایعه افزایش نرخ سود بانکی چه بود؟

افزایش نرخ سود بانکی منتفی است، این موضوع را هم عبدالناصر همتی و هم وزیر امور اقتصادی و دارایی اعلام کرده‌اند.
کد خبر : ۵۳۱۵۳۱

 طی یک هفته اخیر، رییس کل بانک مرکزی برای دومین بار پیاپی افزایش نرخ سود بانکی را تکذیب کرد اما با این حال وزیرامور اقتصادی و دارایی نیز توضیحاتی در این خصوص داده و ماجرا را دارای پشت پرده ای هم دانسته است . فرهاد دژپسند تاکید کرده است: اخیراً یکسری مباحثی مطرح شد که بر بازار بورس اثر گذاشت. مثلاً اینکه قرار است نرخ سود بانکی افزایش پیدا کند اما رئیس کل بانک مرکزی این خبر را تکذیب کرد. بحثی است که نرخ سود بین بانکی بالا رفته و حتما باید از این موضوع جلوگیری شود. برخی نااطمینانی‌ها که به دلیل اظهار نظراتی بود که مداخله‌گرایانه در مورد بازار بورس مطرح شد، که این باعث می‌شود سهامداران حقیقی و خرد دچار خسران و زیان شوند.با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد برخی از کسانی که از ریزش قیمت‌ها در بازار سرمایه منتفع می‌شوند، پشت‌پرده شایعه افزایش نرخ سود بانکی قرار داشته‌اند . هر چند نرخ سود بانکی در قیاس با تورم بسیار اندک است و سقف نرخ سود بر پایه مصوبات شورای پول و اعتبار برای سپرده‌های یک ساله 15 درصد تعیین شده است اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که افزایش نرخ سود در شرایط کنونی می‎‌تواند به افزایش قیمت تمام شده پول در اقتصاد منجر شود و زمینه را برای رشد تورم مهیا نماید.

به گزارش خبر آنلاین بر این اساس به نظر می‌رسد جولان شایعات در ماه‌های اخیر به روند ریزش بورس دامن زده است خصوصا که مصطفی صفاری تحلیلگر بازار سرمایه نیز به خبرگزاری خبرآنلاین گفته است بسیاری از حقوقی‌ها با عرضه سهامشان درصدد کاهش قیمت بودند تا بتوانند نسبت به خرید سهام حقیقی‌ها اقدام کنند اما حالا قانون،بازدارنده این گروه شده است.

 رییس کل بانک مرکزی چه می گوید؟

رییس کل بانک مرکزی در سخنان خود و نوشته‌هایش در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام گفته است که این بانک بنایی برای افزایش نرخ سود بانکی ندارد. وی در نوزدهم آبان ماه تاکید کرده است: اخبار متناقض است نشان‌دهنده شایعه بودن آنهاست. واقعیت آن است، بانک مرکزی با تغییر چارچوب سیاستگذاری پولی خود بر آن شد تا با تعریف کریدور نرخ که کف آن نرخ سپرده‌گذاری سیستم بانکی نزد بانک مرکزی و سقف آن نرخ اعتبارگیری بانک‌ها از بانک مرکزی است، نرخ سود بین بانکی را در این کریدور قرار دهد و با اثرگذاری بر این نرخ، سیاست پولی خود را تنظیم کند. ما اکنون در بانک مرکزی با رصد مداوم تورم، تحولات بازارهای دارایی و دیگر متغیرهای کلان اقتصادی، نسبت به تعیین نرخ‌های کریدور و نرخ هدف که در درون کریدور تعیین می‌شود و نرخ بهره بین بانکی را به سمت آن سوق می‌دهیم، تصمیم‌گیری می‌کنیم و تأکید می‌کنم درحال حاضر با وجود تعادل در ریسک‌های مثبت و منفی اقتصاد ملی، تصمیمی برای تغییر در نرخ‌ها نداریم.

در این میان رئیس پژوهشکده وزارت اقتصاد از پیشنهاد این وزارتخانه برای تثبیت نرخ ۱۵ درصدی سود سپرده‌های بانکی خبر داده است.در این شرایط برخی نوسان بازار سرمایه را به مشکلات ناشی از افزایش نرخ سود بانکی و تخطی برخی بانک‌ها از سود مصوب نسبت می‌دهند البته رییس کل بانک مرکزی در توضیحاتی با اشاره به اینکه قصدی برای افزایش نرخ سود وجود ندارد تاکید کرده است: نوسانات بازار سرمایه با کاهش یا افزایش جزئی نرخ سود سپرده‌ها ارتباطی ندارد و شبکه بانکی از سایر ظرفیت‌های خود برای حمایت از بازار سرمایه استفاده خواهد کرد.