۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۱
پیشنهاد یک مسئول برای بازار گوشت؛

گوسفندان را به بورس ببرید!

با توجه به بی ثباتی قیمت گوشت و رسانه ای شدن خبر ارائه دام زنده در بورس کالا، مسئولین مربوطه از این طرح بی خبر بوده اند و قادر به ارائه توضیحات در این خصوص نیستند.
کد خبر : ۵۳۱۲۴۳

یکی از راهکارهایی که برای حل آشفتگی بازار گوشت توسط اتحادیه مرکزی دام سبک، ارائه شده است، عرضه دام زنده در بورس بوده است، در این گزارش چرایی مطرح شدن این موضوع و منطقی بودن آن بررسی شده است.

عدم ثبات در بازار گوشت

به گزارش تابناک گوشت قرمز یکی از کالاهای اساسی کشور است، که متاسفانه تا به امروز از سبد غذایی خیلی از اقشار جامعه حذف شده است. طی هفته ی گذشته نرخ گوشت قرمز در بازار ۱۴۰ هزار تومان و  نرخ گوشت بسته بندی مرغوب در فروشگاه های زنجیره ای تا ۱۸۰ هزار تومان مشاهده شده است. قیمت عرضه هر شقه گوشت گوسفندی بدون دنبه تا به امروز در خرده فروشی‌ها به ۱۱۰ هزار تا ۱۱۵ هزار تومان رسید. البته هنوز در برخی از مراکز شاهد قیمت های متفاوت و بالاتر هستیم. لازم به ذکر است کماکان این قیمت ها بسیار بیشتر از ارزش واقعی آن است، همچنین در این خصوص جلال محمود زاده عضو کمیسیون کشاورزی در گفتگو با رسانه ای مطرح کرده است: علت اصلی کاهش قیمت گوشت قرمز در بازار افت قدرت خرید مردم است و در حال حاضر میزان تولید و عرضه گوشت قرمز به بازار کاهش بسیار زیادی داشته است.

قاچاق؛ از دلایل افزایش قیمت گوشت قرمز

کارشناسان این حوزه معتقد هستند قیمت ها واقعی نیست و افزایش قیمت محصولات گوشتی دلایل مختلفی از جمله قاچاق دام زنده به کشور های همسایه دارد. برای صحت قاچاق نیز می توان به فیلم منتشر شده در رسانه ها در خصوص قاچاق دام زنده به عراق از طریق تالاب هورالعظیم اشاره کرد. با توجه به نوسانات ناگهانی و افزایش اخیر قیمت ارز، فروش دام زنده در کشورهای همسایه صرفه اقتصادی بیشتری برای دامدار دارد و افراد سود جو را متمایل به قاچاق این محصول کرده است.

ارائه دام زنده در بورس کالا

هفته ی گذشته خبری مبنی بر ارائه دام زنده در بورس کالا در رسانه ها مطرح شد و مدیر عامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور در این راستا خبر از پیشنهاد عرضه دام زنده از طریق بورس کالا کشاورزی داد و تاکید کرد که با همکاری سازمان مرکزی تعاون روستایی و موافقت سازمان بورس مراحل اداری آن در حال انجام است. همچنین هدف از انجام این کار تامین نیاز محصولات گوشت تولیدی اعضا را در فروشگاه های زنجیره ای عرضه نماید.

گفتنی است که تعداد دام سبک تحت پوشش این اتحادیه حدود هفت میلیون راس است که از این تعداد ۲۵ درصد این دامها به عنوان دام قابل عرضه وارد بازار می شود به عبارتی ۲ میلیون و هشتصد هزار دام ها در بورس عرضه می شوند. که با توجه به حجم عرضه نمیتوان به میزان تاثیر گذاری آن در بورس بسیار امیدوار بود.

آیا با ارائه دام در بورس کالا موافقت شده است؟

حسنی سخنگوی بورس کالا در خصوص تعامل این اتحادیه با بورس کالا گفت: هیچ نهادی تاکنون در این باب مذاکره ای نداشته است ولی خب بورس کالا، یک پلتفورم معاملاتی است و آمادگی این را دارد که هر محصولی را عرضه کند.

وی اضافه کرد: بورس باعث گرانی و ارزانی یک کالا نمیتواند باشد. بورس صرفا یک پلتفورم برای کشف قیمت واقعی است و معاملات شفاف این بازار، قیمت را تعیین می کند همچنین بر اساس عرضه و تقاضا شکل میگیرد. حذف واسطه گرهای اضافه، از کارکرد بورس میباشد و نرخ را عرضه و تقاضا در بازار تعیین میکند.

وی با تاکید بر این که ۱۵ سالگی عرضه فولاد در بورس کالا و مشکلات آن گفت: تقاضا ها به ما ربطی ندارد تقاضا را سامانه ی بهین یاب وزارت صنعت تعیین میکند که چه شرکت وافرادی بتوانند خرید کنند. در عرضه فولاد وزارت صنعت باید کاری انجام دهد کف عرضه ها رعایت شود.

حسنی در خصوص ارائه این محصول در بورس کالا گفت: باید ببینیم چه هدفی را دنبال میکند، اگر هدف صرفا این باشد که یک مقداری از بازار شفاف شود، دست برخی از واسطه ها حذف گردد و قیمت واقعی یک کالا کشف شود که بورس کالا میتواند به این امر مهم کمک کند. هر چه سهم بیشتری از بازار دام وارد بورس بشود قیمت کشف شده میتواند واقعی تر باشد. بسیاری از بورس های کالایی معتبر دنیا از جمله بورس شیکاگو دام سبک و دام سنگین، یکی از محصولاتی هستند که به صورت مستمر دارند معامله میشوند و این امر در دنیا، شناخته شده است.

مدیر عامل سازمان تعاونی روستایی نیز در پاسخ از عدم اطلاع دقیق در خصوص ارائه دام در بورس کالا خبر داد.

سخن پایانی

بهتر این است موضوعاتی مانند ارائه دام در بورس کالا روند تحقیقاتی خود را کامل کرده و از مطرح کردن آن به صورت ناقص در رسانه ها و جراید پرهیز شود. زیرا با توجه به گذشت بیش از یک هفته از مطرح شدن مسئولین این امر از جزئیات این طرح خبر ندارند و معتقدند تنها این موضوع را شنیده اند.

اگر از تجربه های عرضه های محصولات دیگر در بورس کالا استفاده شود، میتواند به ثبات و کشف قیمت واقعی کمک کرد. این در حالی است که با توجه به عرضه فولاد در بورس کالا که تا به امروز منجر به نتیجه ی مثبتی نشده است.

حال در صورت اجرای این طرح که با عرضه ۲۵ درصدی محصول همراه است باید از متولیان این امر پرسیده شود، این طرح به کشف قیمت واقعی کمک می کند؟