۰۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹

یک خانه، هدیه دولت روسیه برای تولد فرزند سوم

یک خانه، هدیه دولت روسیه برای تولد فرزند سوم
موالید روسیه با ۱.۵۸ تولد به ازای هر زن به شدت کاهش یافته است؛ بعد از روی کار آمدن پوتین، سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت بیش از پیش قوت گرفت؛ دولت این کشور برای فرزند اول ۱۵ هزار دلار و برای تولد فرزند سوم یک خانه به پدر و مادر نوزاد هدیه می‌هد!
کد خبر : ۵۲۹۲۰۰
جمعیت کشور روسیه حدود ۱۴۵ میلیون نفر و رشد جمعیت آن منفی است؛ بعد از روی کار آمدن پوتین در کشور روسیه سیاست‌های تشویقی برای افزایش جمعیت بیش از پیش قوت گرفت.

به گزارش تسنیم، بر این اساس، خانواده‌هایی که دارای فرزند می‌شوند مورد حمایت‌های مالی برای تربیت و رشد فرزندشان قرار می‌گیرند؛ دولت این کشور برای فرزند اول ۱۵ هزار دلار و برای تولد فرزند سوم یک خانه به پدر و مادر نوزاد هدیه می‌هد؛ همچنین مادری که دارای فرزند می‌شود می‌تواند ۹ هزار و ۶۰۰ دلار کمک هزینه دریافت کند.

به گزارش "worldpopulationreview" بین سال‌های ۱۹۹۳ و ۲۰۰۸، جمعیت روسیه با تغییر از ۱۴۸.۳۷ به ۱۴۳.۲۵ میلیون نفر کاهش چشمگیری در جمعیت خود مشاهده کرد؛ در این مدت، روسیه نرخ زاد و ولد پایین و مرگ بالایی را تجربه کرد؛ بعد از این دوره، جمعیت این کشور دوباره به ۱۴۵.۹۳ میلیون نفر افزایش یافت؛ با این حال، پیش‌بینی می‌شود که جمعیت روسیه در اواخر سال ۲۰۲۰ به اوج خود رسیده و مجدداً کاهش یابد.

روسیه با ۱.۵۸ تولد به ازای هر زن یکی از کشور‌هایی است که کم‌ترین نرخ باروری را در جهان دارد؛ این میزان کمتر از میزان نرخ جایگزینیِ ۲.۱ تولد برای هر زن است؛ همچنین با میانگین سنی ۴۰.۳ سال یکی از سالمندترین کشور‌های جهان است.

تخمین زده می‌شود که روسیه تا سال ۲۰۵۰ از نهمین کشور پرجمعیت جهان به رتبه ۱۷ برسد! همینطور تخمین‌ها نشان می‌دهد که جمعیت روسیه از ۱۴۲ میلیون نفر در سال ۲۰۱۴ به ۱۲۸ میلیون نفر تا سال ۲۰۵۰ کاهش می‌یابد! اقتصاد روسیه در دهه اول قرن ۲۰ به شدت رشد کرد و در سال ۲۰۰۹ جمعیت روسیه رشدی اندک، اما چشمگیر داشت؛ این افزایش بین ۱۵ هزار تا ۲۵ هزار نفر گزارش شده و علت آن کاهش نرخ مرگ و میر و افزایش مهاجرت بوده است.

رشد جمعیت و آمار جمعیتی مدت‌هاست که برای روسیه یک مشکل محسوب می‌شود، زیرا یک دهه پیش این کشور سالانه ۱ میلیون نفر را از دست می‌داد؛ در این رابطه ولادیمیر پوتین سیاست‌های تشویقی زیادی را برای خانواده‌ها در نظر گرفت تا این معضل را برطرف کند.

جمعیت کشور ما نیز با نرخ رشد زیر یک درصد و نرخ باروری ۱.۷ فرزند روند کاهش و سالمندی خود را آغاز کرده است، اما تا کنون در ارگان‌های مدیریتی کشور برنامه‌ای برای کنترل آن انجام نشده است، این در حالی است که پژوهشگران جمعیتی پیش‌بینی می‌کنند که تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۳۰ درصد جمعیت کشور سالمند خواهند بود!