۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۴۵

چگونه از دروغگویی کودکان جلوگیری کنیم؟

بسیار مهم است که از همان سنین کودکی دروغ­گویی در فرزندان را جدی بگیریم تا زمینه‌­ساز این رفتار نادرست در بزرگسالی نشود.
کد خبر : ۵۱۴۶۹۷

دروغ­گویی کودکان در سنین ۲ تا ۵ سال شدت پیدا می‌­کند و از آن دسته مشکلاتی است که بسیاری از والدین در مقطعی از رشد فرزندان خود با آن روبرو می‌شوند. بسیار مهم است که از همان سنین کودکی دروغ­گویی در فرزندان را جدی بگیریم تا زمینه‌­ساز این رفتار نادرست در بزرگسالی نشود.

دلیل دروغگویی را پیدا کنید
تبیان نوشت: علت رفتار دروغ­گویی می‌­تواند به خاطر نداشتن اعتماد به نفس، جلب توجه کردن، الگو گرفتن از رفتار‌های والدین، قدرت تخیل بالا، دوستان و همبازی‌های خیالی، ترس از والدین و تنبیه شدن از آن‌ها باشد.

والدین الگوی مناسبی باشند
والدین باید خودشان الگوی صداقت و راستگویی در گفتار و رفتار برای فرزندان خود و نجات از این مسئله ناخوشایند باشند.

پیامد بد درو­‌گویی را به کودک نشان دهید
اگر کودک بداند با دروغ­گویی و تکرار آن دوستان خود را از دست می‌دهد و در بزرگسالی فردی تنها خواهد شد دیگر این رفتار را از خود نشان نمی‌­دهد.

برچسب نزنید
به جای برچسب زدن و زیر سوال بردن شخصیت کودک، رفتار او را زیر سوال ببرید تا اعتماد به نفس خود را از ندهد و بتواند مسئله دروغ­گویی خود را از همان کودکی حل کند.

تشویق کنید نه تنبیه
راستگویی کودک را با دادن هدیه‌­ای کوچک یا به صورت کلامی تشویق کنید تا تلاش برای راستگویی در او تقویت شود. محبت و پذیرش بی‌قید و شرط شخصیت کودک به همراه بردباری و صبر می‌تواند کمک زیادی به راستگویی او کند. در مقابل والدین باید قبل از هر اقدامی برای تنبیه او بررسی کنند که رفتارشان به عنوان والدین، فرزندتان را به شما نزدیک‌تر می‌­کند یا دورتر.