۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵

شهادت مرعشی و خبّاز علیه آقای رییس جمهور

حسین مرعشی، از فعالان اصلاح‌طلب نیز تأکید کرده بود که اصلی‌ترین معضل کشور، "واقعی نبودن قیمت‌ها" است.
کد خبر : ۵۰۶۶۰۰

محمدرضا خبّاز، فعال اصلاح‌طلب و از استانداران سابق در دولت رئیس‌جمهور روحانی، به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا، ضمن تأکید بر اینکه "با کمال تاسف باید عرض کنم کشور از نظر کنترل بازار رها شده"، گفته است: هیچ جای دنیا بازار تا این حد رها شده نیست که هر کسی هر قیمتی که بخواهد روی مایحتاج مردم بگذارد. شما مشاهده می‌کنید قیمت اجناس بسیار ساده که نیاز مردم است، مانند حبوبات از قبل از عید تا امروز چندین برابر شده است.

او درباره این‌که راه نظارت بر بازار چیست، گفت: چاره کار استفاده از خود مردم است، در همین جریان کرونا، اگر واقعا کمک‌های مردمی نبود خود به خود بسیاری از کارها روی زمین مانده بود. ما بارها این موضوع را گفتیم و گوشزد کردیم که از ظرفیت‌های جامعه برای حل مشکلات استفاده شود، اما گوش شنوایی نبوده است.

*آقای خبّاز به اصلی‌ترین مشکل این روزهای اقتصاد ایران اشاره کرده که مسئول مستقیم آن دولت رئیس‌جمهور روحانی است.

مشکلی که سبب‌ساز و مادر اصلی تمام گرانی‌های ماه‌ها و سال‌های اخیر است و نظام اسلامی را در موضع تهمت "ناکارآمدی" قرار داده اما عده‌ای در دولت و حتی در میان منتقدان دولت؛ با ندیدن این مشکل؛ از مقولاتی مثل تأثیر تحریم‌ها، رکود، اثر تورّمی و غیره در اشاره به علت معضلات اقتصادی سخن می‌گویند!

مخاطبان محترم باید بدانند که دولت آقای روحانی صراحتاً اعلام کرده است که اعتقاد چندانی به نظارت بر بازار ندارد  و مسئولان دولتی نیز در راستای اعتقاد آدام اسمیتی خود در اقتصاد؛ بارها در تریبون‌های مختلف بر لزوم عدم نظارت بر بازار تأکید کرده‌اند.

بدیهیست مادام که این اعتقاد غلط برچیده نشود و دولت به سمت نظارت بر قیمت‌ها حرکت نکند و یا وادار به آن نشود؛ هیچ قاعده‌ای جز حرص و طمع؛ تعیین کننده قیمت‌های مایحتاج مردم نخواهد بود.

پیش از این، حسین مرعشی، از فعالان اصلاح‌طلب نیز تأکید کرده بود که اصلی‌ترین معضل کشور، "واقعی نبودن قیمت‌ها" است. 

برخی محافل تحلیلی معتقدند ناواقعی بودن قیمت‌ها دلیل اصلی شکل‌گیری آشوب در دیماه 96 و آبان 98 است و اگر دولت مجبور به نظارت بر قیمت‌ها نشود بسا که شاهد شکل‌گیری یک "فتنه اقتصادی" باشیم.

منبع : مشرق