۱۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۷

دولت سعودی از رژیم صهیونیستی سلاح می‌خرد

یک نشریه صهیونیستی از قصد دولت سعودی برای خرید موشک‌های ضد زره از یک شرکت اسرائیلی خبر داد.
کد خبر : ۴۹۲۴۱۷

یک نشریه اسرائیلی در گزارشی خبر داد که دولت سعودی تمایل خود را برای خرید سلاح از شرکت اسرائیلی «رافائل» اعلام کرده است.

به گزارش فارس شرکت رافائل که به تولید موشک‌های زمینی ضد زره «اسپایک» معروف است، در حال کسب مجوزهای لازم از طرف‌های رسمی است تا از طریق شرکت تابع خود در آلمان به نام «یورو اسپایک» این سلاح‌ها را به دولت سعودی بفروشد.

به ادعای «اسرائیل دیفنس» در همین حال دریافت مجوز از دولت صهیونیستی برای امضای قرارداد با دولت سعودی، با موانعی رو به رو است و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی در خصوص فروش این سلاح‌ها به دولت سعودی نظر مساعدی ندارد، از این رو که می‌ترسد روزگاری از همین سلاح‌ها علیه خود او استفاده شود و با تغییر هرم قدرت در عربستان، ریاض بخواهد سیاست ضد اسرائیلی در پیش بگیرد.

این نشریه اما نوشته است که علی رغم نگرانی‌ها، تل آویو ممکن است که به شرکت رافائل مجوز لازم را بدهد، از این رو که عمر موشک‌های ضد زره «اسپایک» بیش از ده سال نیست و این مدتی است که به نظر نمی‌رسد هیچ گونه درگیری نظامی میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی رخ دهد.

«اسرائیل دیفنس» در ادامه نوشت که دولت سعودی قصد دارد تا منابع خرید سلاح خود را متنوع سازد و نمی‌خواهد که صرفا بر موشک‌های «تاو» که از شرکت «ریتیون» خریداری می‌کند؛ تکیه کند.

در همین حال شرکت رافائل نیز به خصوص پس از پیشرفتی که در رابطه تل آویو با ریاض با روی کار آمدن محمد بن سلمان رخ داده، تلاش می‌کند تا از طریق شرکت‌های تابع خود از جمله «یورو اسپایک» یا هر شرکت دیگری دست به بازاریابی در عربستان و دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بزند و در این رقابت تسلیحاتی، از اینکه شرکت‌های آمریکایی تمامی بازار سلاح کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به دست گیرد، هراس دارد.

موشک ضد زره «اسپایک» که در شش نوع و قابلیت مختلف از سال ۱۹۹۷ در ارتش صهیونیستی عملیاتی شده، مجهز به سیستم «شلیک کن و فراموش کن» است بدین گونه که پس از شلیک نیازی به هدایت از سوی کاربر ندارد. این موشک در کلاس‌های مختلف خود می‌تواند دوش پرتاب باشد یا به وسیله بالگرد و یا نفربر و خودرو نیز شلیک شود.

البته این برای اولین بار نیست که دولت سعودی به همکاری در زمینه نظامی و امنیتی با رژیم صهیونیستی تمایل نشان می‌دهد. در مرداد ماه سال ۹۷ نیز رئیس یک شرکت امنیتی اسرائیلی به نام «انتو ویو» از فروش تجهیزات شنود و خدمات سایبری به ریاض همراه با کسب موافقت تل آویو خبر داد.

از سوی دیگر روی آوری ریاض به سمت خرید تجهیزات نظامی اسرائیلی در حالی است که تسلیحات آمریکایی و اروپایی در طول پنج سال گذشته در جنگ یمن، نتوانسته برتری میدانی را از آن ائتلاف سعودی کند.