۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۲

سخنان عجیب عضو کمیسیون قضایی مجلس در خصوص کودک همسری

طرح «افزایش حداقل سن ازدواج» که به «کودک‌همسری» معروف شده، طرحی است که برای «جلوگیری از ازدواج کودکان» توسط فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی تدوین شده بود و اکثریت موافقان آن را فعالین مدنی تشکیل می‌دادند؛ اما این طرح نتوانست موافقت کمیسیون قضایی مجلس را به دست آورد.
کد خبر : ۴۴۵۵۱۲

طرح «افزایش حداقل سن ازدواج» که به «کودک‌همسری» معروف شده، طرحی است که برای «جلوگیری از ازدواج کودکان» توسط فراکسیون زنان در مجلس شورای اسلامی تدوین شده بود و اکثریت موافقان آن را فعالین مدنی تشکیل می‌دادند؛ اما این طرح نتوانست موافقت کمیسیون قضایی مجلس را به دست آورد.

طیبه سیاوشی، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه کمیسیون حقوقی ـ قضایی مجلس به طرح کودک ـ همسری رأی نداد، خبر از رد این طرح داد.

سیاوشی گفت: منتظریم گزارش عدم رأی به مجلس بیاید تا ببینیم باید چکار کنیم. پیش از این، طرح یادشده در جریان بررسی در صحن علنی قرار داشت و یک فوریت ممنوعیت عقد دختران زیر سیزده سال نیز تصویب شده بود.

گفتنی است، آمار ازدواج دختران زیر ۹ سال بیش از ۳۰۰ تن و آمار ازدواج زیر ۱۳ یا ۱۴ سال در دختران ۳۰ هزار تا ۴۰ هزار تن اعلام شده که یکی از تبعات منفی آن، شکل نگرفتن فیزیولوژی زن هنگام بارداری است.

اما گویا اعضای کمیسیون قضایی مجلس نظر دیگری دارند؛ برخی از آنان، آمارهای مربوط به ازدواج دختران زیر 13 سال را ناچیز می دانند و به همین دلیل، اعتقاد دارند که نیازی به تصویب قانون در این زمینه وجود ندارد، و اگر کودکی ازدواج می کند، حتما با رضایت پدر و مادرش است؛ پس ورود قانون به این موضوع وجهه ای نخواهد داشت.

محمدعلی پورمختار، عضو کمیسیون قضایی مجلس در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: کمیسیون قضایی این طرح را به اتفاق آرا رد کرده است. در واقع دلایلی که از سوی طراحان مطرح شده بود، قانع کننده نبود و همین باعث عدم موافقت اعضای کمیسیون شد.

این نماینده مجلس گفت: هم اکنون قانونی داریم که به دختران بالای 13 سال و به پسران بالای 15 سال اجازه ازدواج می دهد و اگر سن آنان کمتر از این میزان باشد، باید با اذن پدر و تأیید دادگاه صورت گیرد؛ بنابراین، قانون وجود دارد. به نظر من، با قانون نمی شود کسی را از ازدواج منع یا مجبور به ازدواج کرد. هر کس شرایط ازدواج داشته باشد، باید ازدواج کند. برای مواردی هم که اجبار شود، در قانون حمایت از حقوق کودکان دیده شده و تا 18 سال هم شامل می شود.

این نماینده مجلس در خصوص دلایل مخالفت اعضای کمیسیون با این طرح خاطرنشان کرد: به طور کلی اعضا بر این باورند که ازدواج امری فردی است و با قانون گذاری نمی شود مانع آن شد؛ البته آمارهایی هم که داده می شود، عددی نیست که برای آن قانون تصویب شود.

وی در ادامه یادآور شد: ما سالیانه حدود 1300 تا 1400 ازدواج زیر 13 سال در کشور داریم که با رضایت و یا بدون رضایت انجام می شود و تفاوتی هم ندارد که خودشان راضی باشند که اگر هم راضی نباشند، قطعا ولی آنها راضی بوده است، پس در کل اهمیتی ندارد.

وی گفت: هر چند اگر دادگاه نظر نداده باشد، تخلف است اما برای این عدد ناچیز قانون وضع نمی کنند و باید با فرهنگ سازی آن را اصلاح کرد؛ بنابراین، اگر تخطی هم هست، با وجود قانون، باز هم این مشکلات را خواهیم داشت.

وی ادامه داد: در کمیسیون بحث های پزشکی هم مطرح شد و برخی متخصصین زنان و خانواده دعوت شدند؛ اما نظر همه آنها این بود که ایرادی برای ازدواج دختر زیر 18 سال وجود ندارد؛ پس کمیسیون به این نتیجه رسید که به این طرح رأی ندهد.

وی در خصوص مطرح شدن برخی مسائل شرعی نیز گفت: بحث های شرعی هم در این موضوع دخیلند؛ اگر بخواهیم سن ازدواج را افزایش دهیم، طبیعتا مانع شرعی ایجاد می شود و نمی توان به دختران بگوییم که حق ازدواج زیر 18 سال را ندارند.

 
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۰۴ دی ۱۳۹۷
۰
۱
چیش عجیب بود ای راه
هدف این طرح ها ایجاد فسا ده
دخترچشمو گوشش باز شد ازدواج کنه
حالوهولش را بکنه ابدیده!!!!!بشه بعد نیمه خورش بره خونه بخت
چه بخبختی شود
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز