۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰
رسوایی در لبنان

خرید هواپیما با قطعه اسراییلی برای لبنان

کد خبر : ۳۲۰۸۰۳
صراط: در تابستان سال 2014 « سعد الحریری» رئیس حزب جریان المستقبل اعلام کرد که «عبدالله بن عبدالعزیز» شاه سابق سعودی یک میلیارد دلار به لبنان هدیه کرده تا صرف خرید تجهیزات سلاح و مهمات برای ارتش و نیروهای امنیتی شود اما چند هفته بیشتر نگذشت و ارزش هبه سعودی مشخص شد.

به گزارش ایرنا، روزنامه لبنانی الاخبار در این زمینه نوشت: قرار شد ارتش لبنان حدود نیمی از این مبلغ را صرف خرید سلاح و مهمات کند، اما از آنجا که آمریکا از دهه نود قرن گذشته مهمترین وارد کننده سلاح برای ارتش لبنان به شمار می آید طبیعی بود لبنانی ها برای خرید سلاح های مورد نیاز سراغ واشنگتن بروند.
 
اما معنای خرید از آمریکا این است که سلاح های مورد نیاز ارتش لبنان برای دفاع از لبنان در مقابل خطرهای تهدید کننده تامین نخواهد شد.
 
آمریکائی ها همواره سلاح ها و تجهیزاتی را که خود تشخیص می دهند در اختیار ارتش لبنان قرار می دهند و به همین دلیل حاکمان واشنگتن صلاح لبنان را در خرید هواپیماهای سوپر توکانو دیدند و لبنانی ها هم رضایت دادند تا 10 هواپیما از این مدل را با پول های سعودی خریداری کنند.
 
آن زمان هبه سعودی با توافق بین مسئول ذیربط لبنانی ، نخست وزیری لبنان و طرف فروشنده پرداخت می شد و سعد الحریری قرارداد را امضا می کرد.
 
این روند موفقیت آمیز نبود چرا که بعد از گذشت حدود یک سال و پنج ماه حاکمان سعودی نظر خود را عوض و پرداخت هبه را متوقف کردند.
 
قرارداد خرید 10 هواپیمای سوپرتوکانو هم قرار بود لغو شود اما آمریکایی ها با فوریت اعلام کردند این هواپیماها را به صورتی مجانی به لبنان هدیه می کنند.
 
تا اینجای ماجرا تنها مشکل این بود که نظام سیاسی لبنان حاضر شد امنیت ملی کشور را به آمریکا بسپارد که حامی شماره یک دشمن درجه یک لبنان یعنی رژیم صهیونیستی به شمار می آید.
 
نادیده گرفتن این موضوع خطرناک باعث شد درهای لبنان بر روی آمریکا گشوده شود تا بازیگر اول و تقریبا یکه تاز میدان تامین سلاح لبنان شود.
 
البته همانطور که گفته شد این سلاح ها طبق صلاحدید آنها و نه نیازهای لبنان انتخاب و تحویل می شود.
 
واشنگتن از این حق برخوردار شد تا افزوده شدن هرگونه سلاح به زرادخانه لبنان را حتی اگر ساده ترین تجهیزات نظامی باشد، وتو کند.
 
اسناد فاش شده توسط سایت ویکی لیکس نشان داد که آمریکایی ها چطور توانستند در سال 2008 میلادی هبه نظامی روسیه به لبنان را در زیر خاک دفن کنند، با اینکه تجهیزات پیشنهاد شده در این هبه پیشرفته تر و مفیدتر از همه سلاح هایی بود که آمریکایی ها از ابتدای همکاری با ارتش لبنان در اختیار آن گذاشته بودند.
 
آیا هدیه بودن سوپرتوکانوها باید مجوزی برای نادیده گرفتن این مساله خطرناک شود که طراحی سامانه الکترونیکی این هواپیماها در اختیار یک شرکت اسرائیلی است؟
این بار مشکل به همینجا ختم نمی شود بلکه به خود شرکت سوپر توکانو هم ربط پیدا می کند.
 
این شرکت دارای بمب ساعتی است که آمریکایی ها ارتش لبنان را به حمل آن وادارکرده اند.
توکانوی اصلی یک هواپیمای برزیلی است که از آن برای آموزش و ماموریت های ساده استفاده می شود.
 
این هواپیما در کشور تولید کنندهتوانست ماموریت هایی همچون کنترل و جلوگیری از قاچاق را با موفقیت به انجام برساند.
 
از ویژگی های دیگر این هواپیما ارزان بودن و سادگی پرواز در ارتفاع پایین است.
 
آمریکایی ها در دهه هفتاد میلادی همکاری خود را با شرکت برزیلی سازنده توکانو آغاز و با دستکاری آن هواپیمای سوپر توکانو را تولید کردند.
 
این هواپیما نسخه بازسازی شده از مدل اصلی توکانو بود اما مهمترین تفاوت بین دو مدل هواپیما، در سیستم ناوبری و سیستم الکترونی آنها است که توان حمل سلاح های جدید و حساس مانند موشک هیلفایر و برخی موشک های هوا به هوا ویژه سرنگون کردن هواپیمای قاچاقچیان را به سوپر توکانو می دهد.
 
الاخبار نوشت: اقدام فضاحت بار لبنانی ها ریشه درهمین دو سیستم یاد شده دارد.
این سیستم ها همه مولفه های حساس موجود در هواپیما را در دل خود دارند و طراحی آنها توسط شرکت صهیونیستی «البیت »انجام گرفته است.
 
این شرکت در زمینه تولید کامپیوتر هواپیما و صفحه های نمایش و سیستم ناوبری و سیستم ذخیره اطلاعات فعالیت می کند.
 
خلاصه اینکه مغز این هواپیما توسط دشمن لبنان تولید شده است.
 
به خاطر این سیستم اسرائیلی، هواپیمای سوپر توکانو قادر است مهمات اسرائیلی مانند موشک های باثیون و حتی بیشتر از آن سامانه هوشمند در ارتش رژیم صهیونیستی را مورد استفاده قرار دهد.
 
از آنجا که بیشتر درآمد از محل فروش سوپرتوکانو به شرکت البیت تعلق دارد این شرکت اسرائیلی کار تبلیغ هواپیما و عرضه آن به مشتری ها را بر عهده دارد.
 
آیا ارتش لبنان از این واقعیت ها که به صورت علنی منتشر شده است ، اطلاع دارد یا نه؟
منابع ارتشی که اجازه صحبت در این زمینه را دارند، وارد جزئیات نمی شود و به گفتن این حرف بسنده می کنند که «این هواپیماها هبه است و ما نمی توانیم برای قبول آن شرط و شروط تعیین کنیم و باید آن را همانطور که هست قبول کنیم» .
 
اما آیا این مساله به معنی مخالفت با قوانین تحریم اسرائیل نیست؟ آیا وجود این هواپیما در نیروی هوایی لبنان نفوذ بیشتر در امنیت لبنان به شمار نمی آید؟ آیا اسرائیلی ها قادر نیستند سیستم این هواپیما را از راه دور کنترل کنند؟ چه کسی تعمیر سیستم هواپیماها را عهده دار است؟
 
آیا ارتش اطلاعی از این جزئیات نداشت که می خواست پول آن را از محل هبه سعودی پرداخت کند؟ یا اینکه ما لبنانی ها حق مخالفت با انتخاب های آمریکا برای کشورمان را نداریم چه آن وقتی که پول سلاح ها را دریافت می کنند و یا آن را به صورت مجانی به ارتش می بخشند؟
 
آیا هبه بودن هواپیماها باعث می شود از رسوایی طراحی سیستم های الکترونیکی هواپیماها توسط شرکت اسرائیلی چشم فروبندیم؟ بعد از پایان قرارداد چه کسی کار تعمیر سیستم های هواپیما را عهده دار خواهد شد؟ آیا شرکت البیت کارکنان خود را برای تعمیر هواپیماها به لبنان می فرستد؟ چه کسی نحوه استفاده از هواپیما را به خلبان ها و مهندسان لبنانی یاد خواهد داد؟
الاخبار نوشت: سوال های بسیار دیگری وجود دارد اما در کشور گدایی از این و آن، جواب ها کوتاه و مختصر است، «هواپیماها هبه است و نمی توانیم برای هبه کننده شرط و شروط تعیین کنیم».