۱۳ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲

سردار قاسم سلیمانی در آمرلی؟ +عکس

همزمان با اشاره یک خبرگزاری غربی به نقش ایران در آزادسازی شهر شیعه نشین آمرلی، عکسی از حضور فرمانده نیروی قدس سپاه در این منطقه منتشر شد.
کد خبر : ۱۹۴۷۰۲
صراط: روز پنجشنبه تصویری از سردار حاج قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در فضای مجازی منتشر شده که گفته می‌شود ایشان در عملیات شکست محاصره آمرلی شخصاً حضور داشته است.

خبرگزاری رویترز نیز با اشاره به پیروزی‌های ارتش عراق و نیروهای پیشمرگ کرد در منطقه آمرلی با انتشار گزارشی از نقش ایران و آموزش‌ها و حمایت‌های نیروهای ایرانی از نیروهای ارتش عراق و نیروهای مردمی عراق در برابر داعش نوشت.

سردار قاسم سلیمانی در آمرلی؟ +عکس

این خبرگزاری در مصاحبه با یک از فرماندهان پیشمرگه کرد که نخواسته نامش فاش شود نوشت: ایرانی‌ها دارای نقش مهمی در این مسأله بودند. آن‌ها نیروهای شیعه را آموزش می‌دهند. در یکی از پایگاه‌های این منطقه چندین نیروی متخصص ایرانی هستند که به نیروهای پیشمرگه شیوه استفاده از توپ‌های سنگین را آموزش می‌دهند. کُردی بلد نیستند اما با استفاده از مترجم مفاهیم را منتقل می‌کنند.

رویترز بیان می‌کند که ایران هم نیروهای ارتش عراق، هم نیروهای پیشمرگه کرد و هم نیروهای مردمی شیعه عراق را مورد آموزش قرار داده و مشاوره‌های نظامی و امنیتی به آن‌ها می‌دهد و همه آن‌ها را در هدف مبارزه با خظر داعش متحد می‌کند.

رویترز در مورد نیروهای موجود در حمله به مواضع داعش و آزادسازی شهر آمرلی می‌نویسد: نیروهای نظامی‌ای که توسط ایران آموزش دیده‌اند با خواندن سرودی با این مضمون که «آمریکا نتوانست ما را شکست دهد، حال فکر می‌کنید شما خواهید توانست» به سوی داعش حمله می‌برند. گروه‌های مختلفی مانند سپاه بدر، عصائب اهل الحق، کتائب حزب الله و طرفداران مقتدی صدر نیروهای اصلی حمله به داعش در آمرلی را تشکیل می‌دهند.

پس از آمرلی شهر "سلیمان بک" که در جنوب کرکوک واقع است بازپس گرفته شد. نیروهای داعش یازده هفته پیش این شهر را به تصرف خود در آورده بودند و این شهر به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی داعش شناخته می‌شد.

رویترز در این باره می‌نویسد: اگر کمک‌های ایران نبود بی‌شک نیروهای عراقی توان لازم برای آزادسازی سلیمان بک را نداشتند. ایرانی‌ها وظیفه اصلی خود را در آموزش نظامی نیروهای عراقی می‌دانند و از این طریق تاثیرات طولانی مدتی را در عراق و در درگیری با داعش از خود می‌گذارند. آن‌ها در واقع برای هر گروه عراقی و مردم که بخواهد در برابر داعش مقاومت کند به عنوان مشاور عمل می‌کنند.

منبع: ابنا