۲۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۷

آتش سوزی مشکوک، 11 هکتار جنگل را خاکستر کرد

احداث جاده علي آباد كتول به شاهرود كه 19 کیلومتر آن از جنگل ابر گذر مي كند، یکی از دستاوردهای سفرهای استانی دولت بوده که بودجه‌ای 5 میلیارد ریالی برای احداث آن تخصیص داده شده و در صورت احداث این جاده می بایست حداقل یک میلیون اصله درخت که در میان آن ها درختانی با قدمت چند هزار سال مشاهده می شوند، قطع شود ... در حالی که دمای هوا به سردی گرائیده و باران و برف کشور را فراگرفته، در حادثه ای مشکوک 11 هکتار از این جنگل دچار حریق شده و نابود می گردد.
کد خبر : ۱۰۰
سرویس اجتماعی- در حالی که کشمکش و نزاع میان پیمانکار وزارت راه و «ستاد مردمي پيگيري احداث جاده جنگل ابر» از یک سو و سازمان حفاظت محیط زیست، ديوان محاسبات، سازمان جنگل ها و مراتع، دوستداران طبیعت از سوی دیگر بر سر احداث جاده از میان جنگل «ابر» استان سمنان - که در خاورمیانه بی‌نظیر بوده و یکی از شاهکارهای جهان به شمار می‌آید - بالا گرفته و پروژه جاده سازی عریض از میان این منطقه متوقف شده بوده، در اتفاقی کاملا مشکوک، عجیب و تامل برانگیز ، روز پنج شنبه 11 هکتار از این منطقه به خاکستر تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار "تابناک"، در پي اين آتش‌سوزي حداقل 585 اصله درخت، درختچه و نهال از انواع بلوط، ممرز و ساير گونه‌ها با درصد متفاوت دچار خسارت شد، گرچه كنترل به موقع آتش‌سوزي از وارد آمدن خسارات بيشتر به درختان منطقه جلوگيري كرد.

بنابر این گزارش، احداث جاده علي آباد كتول به شاهرود كه 19 کیلومتر آن از جنگل ابر گذر مي كند، یکی از دستاوردهای سفرهای استانی دولت نهم بوده که بودجه‌ای 5 میلیارد ریالی برای احداث آن تخصیص داده شده است و در صورت احداث این جاده می بایست حداقل یک میلیون اصله درخت که در میان آن ها درختانی با قدمت چند هزار سال مشاهده می شوند، قطع شود.

این زنگ خطر، قطع درختان و به دنبال آن ویلا سازی ها و ساخت ساز های کذایی، از بین رفتن اکوسیستم منطقه، نابود شدن گونه های گیاهی و جانوری کمیاب و موارد دیگر بود که بسیاری از دوستداران و حامیان محیط زیست و همچنین سازمان حفاظت از محیط زیست و به دفاع از این جنگل برخواسته و با احداث جاده مذکور مخالفت نمایند.

بنابراین، در حالی که دمای هوا به سردی گرائیده و باران و برف کشور را فراگرفته، عصر امروز در حادثه ای که هنوز علت آن کشف نشده 11 هکتار از این جنگل دچار آتش سوزی شده و نابود می گردد که با در نظر گرفتن جنجالی که، طی روزهای اخیر درباره شروع دوباره فعالیت شرکت پیمانکار برای احداث جاده صورت گرفته، این حادثه به طور حتم دارای زوایای پنهانی است که می بایست هرچه زودتر توسط کارشناسان امر، مشخص گردیده و شفاف سازی شود و در صورتی که این حریق عمدی بوده و یا کوتاهی قصور برخی افراد موجب حادثه شده باشد با خاطیان و مقصران آن به شدت برخورد شود.

شایان ذکر است، جنگل ابر از جنگل‌های زیبا و خوش‌ آب و هوای استان سمنان است که در 50 کیلومتری شمال‌شرقی شاهرود و در مسیر جاده شاهرود به آزادشهر در استان گلستان قرار دارد. این جنگل در مجاورت روستاهای ابر، شیرین‌آباد و خاک‌پیرزن قرار دارد. فضای جنگل ابر را در فصول مختلف سال، پوششی از ابر فرا گرفته است و به همین دلیل به آن جنگل ابر می‌گویند.

ارتفاع زیاد جنگل از سطح دریا، پایین بودن درجه حرارت در فصل گرما، وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع، از ویژگی‌های این جنگل است که آن را به تفرجگاه زیبا نه فقط برای شاهرودی‌ها و سمنانی‌ها، بلکه برای ساکنان جنوب استان گلستان نیز بدل کرده است.

جنگل ابر بکر از دوره سوم زمین‌شناسی بر جای مانده و دارای درختان سرخدار است که قدمتی 4هزار ساله دارند. در این جنگل 500 هکتار درخت سرخدار به چشم می‌خورد که به لحاظ وسعت، مشابه چندانی در جهان ندارد. از این درختان اسانسی به نام «تاکسول» به دست می‌آید که در درمان انواع سرطان‌ها کاربرد دارد.

گونه‌های درختی بلوط در اشکوب فوقانی، گونه‌های ممرز در حاشیه دره‌ها، درختان توسکا، ولیک و ازگیل وحشی نیز در زیر اشکوب‌ها قرار دارند که احداث جاده ابر، جان همه این درختان را نشانه رفته است.

گفتنی است، با وجود مخالفت ديوان محاسبات، سازمان جنگل ها و مراتع، سازمان حفاظت محيط زيست، مبني بر غيرقانوني بودن و به صرفه نبودن احداث جاده جديد در داخل اين منطقه، از شهريورماه امسال دوباره بولدوزرهاي پيمانکار راه استان سمنان در جاده منتهي به جنگل ابر شروع به تعريض جاده و احداث راه کرده اند.

ناگفته نماند، در کشاکش جنجال ها بر سر احداث این جاده، تعدادی که نام خود را «ستاد مردمي پيگيري احداث جاده جنگل ابر» گذاشته اند بر اجرایی شدن این امر پافشاری می کنند.