۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۵
برای تحریک سران اصلاحات به موضع‌گیری علیه دشمنان ایران

اصلاح‌طلبان میانه رو دست به کار شدند

اگرچه تاکنون علت سکوت سران اصلاح طلب در برابر حمایت دشمنان، اعلام نشده اما به گفته فعالان سیاسی سران این جریان تصور می‌کنند که در صورت جبهه گیری علیه دشمنان ملت ایران، حمایت رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب جای خود را به مخالفت علیه آنان می‌دهد
کد خبر : ۹۱
به گزارش شبکه ایران، گرچه رهبران جریان اصلاحات تلاش کردند تا با طرح "ادعای تقلب" و راه‌اندازی "اعتراضات خیابانی" ناظران انتخابات را مجبور به پذیرش خواسته خود کنند اما تجمعات بدون مجوز قانونی هم، راه به جایی نبرد که حتی "تندروی"ها دامن این اعتراضات را گرفت و آن را به یک گروه به نام "گروه سبز" محدود کرد.

تندروی های گروه سبز و عبور از خطوط قرمز نظام در ادامه برای سران اصلاحات دردسرساز شد، به طوری که این روزها آنان را با اعتراضات و انتقادات زیادی حتی از سوی اصلاح طلبان میانه رو مواجه کرده است. انتقاداتی که سکوت سران اصلاحات در برابر تندروی ها را نشانه رفته است.
بر این اساس گفته می‌شود که اصلاح طلبان میانه رو با تدارک دیدارهای مختلفی با سران اصلاحات، تلاش خود را برای بازگرداندن مهندس موسوی، محمد خاتمی و مهدی کروبی به چارچوب‌های قانونی کشور، آغاز کرده‌اند.
دیدار برخی از اصلاح طلبان معتدل با خاتمی در همین رابطه صورت گرفت. دیداری که روزنامه جوان در شماره امروز خود برخی جزئیات آن را اعلام کرد.
به گزارش این روزنامه حاضران به خاتمی گفته‌اند که "شعارهای تند سبزها از دست خارج شده و کنترل آن دیگر در دست ما نیست."

"قرار گرفتن جریان اصلاحات در برابر نظام" موضوع دیگری بود که این فعالان اصلاح طلب به آن اذعان کردند تا شاید خاتمی را به واکنش وادارند: "الان فضا طوری شده که عملاً ما مقابل نظام قرار گرفته‌ایم؛ واکنش‌ها و موضع گیری‌هایی هم که اکنون انجام می‌شود طوری است که باید گفت صد رحمت به نهضت آزادی!"

* رایزنی با کروبی

به دنبال این تلاش ها، عده ای از اصلاح طلبان مجلس نیز به دیدار کروبی رفتند تا موقعیت حساس جریان اصلاحات را یادآور شوند و بر "لزوم مرزبندی بین نیروهای درون نظام و دشمنان خارجی" تاکید کنند.
این تاکیدات از آن رو صورت گرفت که سران اصلاحات تاکنون در برابر حمایت و تایید افراد و گروه هایی چون "گروهک تروریستی منافقین، گروهک تروریستی جندالله(ریگی)، وزارت خارجه اسرائیل، جرج بوش، ابوالحسن بنی صدر و رضا پهلوی" هیچ واکنشی جز سکوت اتخاذ نکرده‌اند. سکوتی که حتی برخی منابع آن را نشانه "رضایت" دانستند.

هرچند علت این حمایت ها به صورت دقیق اعلام نشده اما آنچنان که مهرداد لاهوتی، عضو اصلاح طلب مجلس اخیرا به فارس گفت، جریان اصلاحات می تواند دشمن را به هدف خود برساند: "تمام دشمنانی که به دنبال براندازی نظام بودند، امروز جریان اصلاحات را به عنوان جریانی که می‌تواند آنان را به اهدافشان برساند، می‌شناسند و به همین دلیل از این جریان حمایت می‌کنند."

از این رو، دیدار برخی اعضای فراکسیون اقلیت مجلس با مهدی کروبی کاملا تحت الشعاع این موضوع قرار گرفت و از دیدارهای گذشته متفاوت شد.

بر اساس آنچه که مجید نصیرپور، عضو فراکسیون اقلیت مجلس به ایلنا گفته، یکی از محورهای مطرح شده در دیدار نمایندگان اقلیت با کروبی، لزوم مرزبندی بین نیروهای درون نظام و دشمنان خارجی بوده است.
نصیرپور که خود از اعضای حزب متبوع کروبی نیز هست، گفت: سران جریان اصلاحات باید همچون گذشته تلاش نمایند در جریان خط امام و انقلاب حرکت کنند و خط خود را از کسانی که با اصل نظام و آنچه مد نظر امام خمینی(ره) بود مخالفند جدا کنند تا همسویی با این تشکل‌ها احساس نشود.

*چرا سران اصلاحات حاضر به شکستن سکوت خود نیستند؟

گرچه این دیدارها با هدف تحریک سران اصلاحات به اعلام برائت از دشمنان جمهوری اسلامی صورت گرفته اما مهندس موسوی و همراهانش حتی پس از تایید و حمایت صریح جرج بوش از اصلاح طلبان و "خط مقدم خواندن آنان برای آمریکا"، حاضر به شکستن سکوت خود در این باره نشده اند.

دلیل این موضوع اگرچه تاکنون از سوی سران اصلاح طلب اعلام نشده اما به گفته فعالان سیاسی سران این جریان تصور می‌کنند که در صورت جبهه گیری در برابر دشمنان ملت ایران، حمایت رسانه‌ای و تبلیغاتی غرب جای خود را به مخالفت علیه آنان می‌دهد و در نتیجه جمعیت "دچار ریزش" شده گروه سبز را از حرکت باز خواهد داشت.

از این رو، بسیاری از شخصیت‌های دینی و سیاسی، علیه سران جبهه اصلاحات موضع گرفته اند.

در این راستا، مراجع عظام تقلید، روسای قوای سه گانه، وزرا، بسیاری از نمایندگان مجلس و شخصیت‌های مطرح کشور به شعارها و اقدامات نادرست جریان حامی مهندی موسوی و سران این جریان انتقاد کرده‌اند به طوری که حتی شکایت‌نامه‌ای علیه میرحسین، از سوی 144 نماینده ملت در بهارستان راهی دادستانی کل کشور شده است.