۲۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۸

شيرين عبادي:ايران بايد جاسوسان آمريکايي را آزاد کند

خبرگزاري "رويترز" از "نيويورک" گزارش داد: "شيرين عبادي" روز چهارشنبه گفت که ايران بايد سه آمريکايي دستگير شده در خاک اين کشور را که به جاسوسي متهم شده اند، آزاد کند
کد خبر : ۳۸
عبادي در گفت وگو با رويترز تاکيد کرد: بسيار متاسف هستم که دولت اين افراد را بازداشت کرده است زيرا مي دانم که در آن منطقه، مرز مشخص نيست.
وي که از طريق مترجم گفت وگو مي کرد، افزود: حتي در صورتي که مرز با علامت هايي مشخص باشد، دولت مي توانست اين افراد را پس از جريمه آزاد کند و من از اينکه آنان براي اين مدت طولاني در زندان نگهداري شده اند، شگفت زده هستم .
موضوع اين سه آمريکايي در زماني مطرح شده است که تنش هاي بين ايران و غرب بر سر برنامه هسته اي تهران افزايش يافته است.
شيرين عبادي در شرايطي از جاسوسان امريکايي دفاع مي کند که در 12 مرداد 88 پليس عراق از وابستگي اين سه امريکايي به سازمان جاسوسي امريکا (سيا) پرده برداشته بود.
در همين رابطه پليس عراق اعلام کرده بود سه آمريکايي که جمعه 31 جولاي 2009( 9 مرداد 88)در نزديک مرز ايران با کردستان عراق بازداشت شدند، عضو سازمان جاسوسي آمريکا (سيا) هستند.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري "اصوات العراق "، سرهنگ "انور حجي عمر " گفت: سه عضو سازمان جاسوسي آمريکا صبح جمعه گذشته در روستاي "احمد آوا " ‌در منطقه "خورمال " واقع در 62 کيلومتري جنوب شرق سليمانيه در مرز ايران و عراق توسط نيروهاي ايراني بازداشت شدند.
وي افزود: ‌اين آمريکايي‌ها که دو مرد و يک زن بودند عصر پنجشنبه 30 جولاي 2009 از شهر اربيل در کردستان عراق به اين منطقه آمده بودند.
حجي عمر تاکيد کرد که نيروهاي پليس عراق وسايلي از اين سه آمريکايي از جمله پتو، مشروبات الکلي، کاغذ و نقشه را در روستاي احمد آوا در جنوب شرق خورمال يافته‌اند.
دادستان عمومي و انقلاب تهران نيز در همين رابطه اعلام کرده بود:‌ اتهام سه شهروند آمريکايي که در مرز ايران و عراق دستگير شده اند، "جاسوسي " است و تحقيقات درباره آنها ادامه دارد. اين افراد نهم مرداد ماه سال جاري از طريق مرز عراق وارد ايران شدند.
دکتر "عباس جعفري دولت‌آبادي" در گفتگو با ايرنا درباره وضعيت سه شهروند آمريکايي اظهار داشت: اتهام آنها جاسوسي است.
اين مقام قضايي تصريح کرد: تحقيقات در مورد‌ اين سه نفر ادامه دارد و در فرصت نه چندان دوري درباره آنها اظهار نظر خواهد شد.
اين سه جاسوس آمريکايي "جوشوآ فاتال، شان بوئر و سارا شورد" نام دارند.
در همين حال شيرين عبادي در بخش ديگري از گفت وگوي خود با رويترز ، در پاسخ به اينکه آيا از امنيت خود پس از بازگشت به ايران با توجه به حوادث پس از انتخابات - دستگيري هزاران نفر و متهم شدن بيش از 100 نفر به تحريک ناآرامي ها - نگراني ندارد، گفت که همواره نگران بوده است اما اين نگراني ها پس از پيامدهاي انتخابات افزايش يافته است.
وي همچنين نسبت به ميرحسين موسوي و مهدي کروبي ابراز اطمينان کرد که آنان نيز بخشي از نظام هستد.
عبادي همچنين اظهار داشت که ايران بايد با پذيرش پيشنهاد غرب مبني بر ارسال حدود 75 درصد از اورانيوم با غناي پايين خود به خارج براي تبديل به سوخت مورد نياز يک رآکتور تحقيقاتي، مناقشه هسته اي خود را با غرب حل و فصل کند.
عبادي با يادآوري تحريم هاي شوراي امنيت براي وادار ساختن ايران به توقف غني سازي، گفت که دولت ايران بايد به منظور جلوگيري از تحريم هاي بيشتر ، قطعنامه هاي شوراي امنيت را قبول کند.
وي در پايان افزود: اميدوارم که آنان (دولت ايران) با مذاکره کنندگان به توافق برسند