۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۲۱:۴۸

آفتاب صنعت فرش ايران رو به افول است

متوليان صنعت فرش ايران خواستار قطع واردات بي‌رويه فرش و منسوجات بي‌كيفيت مورد نياز اين صنعت هستند، من معتقدم واردات نمي‌تواند به منزله راهكاري در جهت رشد صنعت كشور تلقي شود بلكه موجبات تضعيف و نابودي صنعت فرش را سبب خواهد شد.
کد خبر : ۳
فارس: مديرعامل اتحاديه سراسري تعاوني‌هاي توليدكننده فرش دستبافت كشور گفت: علي‌رغم تلاش‌هاي صورت گرفته در راستاي كاهش ورادات منسوجات فرش بافي و فرش چيني به كشور به دليل عدم حصول موفقيت لازم صنعت فرش ايران به شدت تهديد مي‌شود.

عبدالله بهرامي در نشست اتاق تعاون ايران و وزير بازرگاني اظهار داشت: ورادات فرش خارجي و ملزومات اين صنعت آسيب‌هاي شديدي را به صنعت فرش ايران تحميل كرده كه لازمه برون رفت از اين معضل توجه مسئولان وزارت بازرگاني به اين بخش است.

وي ادامه داد: در گذشته نچندان دور فرش ايران نماد فرهنگ و اصالت سنت‌‌هاي ايران بود و اين در حالي است كه با وارد كردن نخ و پود‌هاي توليدي چين موجبات كاهش كيفيت فرش كشور و از دست دادن بازار فرش ايران را سبب شده‌ايم.

وي افزود: تنها در صورت برنامه‌ريزي جامع و حمايت همه جانبه از صنعت فرش قادر خواهيم بود جايگاه قبلي خود در صادرات فرش را محقق و تثبيت كينم چرا كه توليد و عرضه نامطلوب اين فرش تا حد زيادي به اعتبار فرش ايران و بافندگان ايراني لطمه زده است.

مدير عامل اتحاديه‌ سراسري تعاوني‌هاي توليدكننده فرش دستباف كشور گفت: تقاضاي بازار امروز جهان متوازن با كيفيت توليدات امروز كشور در صنعت فرش نيست، توليد فرش آنلاين به عنوان يكي از راهكارهاي برون رفت از مشكلات حادث شده در بخش بازاريابي فرش مي‌تواند در دستور كار قرار گيرد كه در صورت تحقق اين امر تا حد زيادي مشكلات اين صنعت تعديل مي‌شود.

وي تأكيد كرد‌: بازنگري نحوه بازاريابي در داخل و خارج يكي ديگر از مباحثي است كه توجه به آن در اين بخش به وضوح احساس مي‌شود بنابراين خواسته صنعتگران فرش كشور تسهيل و تبيين بهينه زيرساخت‌هاي توليد و عرضه اين محصول است كه حمايت دولت و نهادهاي دست‌اندركار را مي‌طلبد.

وي متذكر شد: متوليان صنعت فرش ايران خواستار قطع واردات بي‌رويه فرش و منسوجات بي‌كيفيت مورد نياز اين صنعت هستند، من معتقدم واردات نمي‌تواند به منزله راهكاري در جهت رشد صنعت كشور تلقي شود بلكه موجبات تضعيف و نابودي صنعت فرش را سبب خواهد شد.

بهرامي ضمن اشاره به وجود 18 اتحاديه استاني و ‌730 تعاوني فرش شهرستاني و روستايي با عضويت 370 هزار نفر تحت پوشش اين اتحاديه، اظهار داشت: تعداد بافندگان شاغل در اين بخش و حرفه‌هاي وابسته، رقمي حدود دو ميليون نفر بافنده و 10 ميليون نفر زير مجموعه فرش به طور غير مستقيم است.

وي متذكر شد: با وجود آنكه توليد فرش براي دولت هيچ بار مالي نداشته اما كمترين اعتبار و بودجه‌اي هم به آن اختصاص داده نمي‌شود و قاليبافان از دريافت هرگونه خدمات بيمه‌اي محروم هستند.