۲۰ دی ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰

مخالف حوادث پس از انتخابات بودم

دبيركل حزب مردم‌سالاري گفت: به عنوان يك حزب تاكيد داريم كه در انتخابات مجلس نهم ليست ارائه دهيم.
کد خبر : ۴۹۹۵۲

به گزارش صراط   به نقل از ایسنا، مصطفي كواكبيان در جمع دانشجويان دانشگاه امام صادق(ع) با تعيين‌كننده خواندن نقش مردم در نظام جمهوري اسلامي اظهار كرد: در هشت دوره انتخابات مجلس همواره نوساناتي در نرخ مشاركت مردم وجود داشته است كه شايد مجلس هشتم و هفتم كمترين نرخ مشاركت را يعني 51 درصد داشته‌اند و بالاترين نرخ مشاركت در بين واجدين شرايط براي راي دادن به مجلس پنجم كه 74 درصد بود، مربوط مي‌شود.

وي افزود: پيش‌بيني من اين است كه حضور مردم در اين انتخابات نيز كمتر از مجلس هشتم نخواهد شد و نبايد انتظار داشت همانطور كه 85 درصد مردم در انتخابات رياست جمهوري دهم حضور داشتند در انتخابات مجلس نيز اين‌گونه باشد. بلكه انتخابات مجلس بايد با انتخابات مجلس مقايسه شود.

كواكبيان درباره آرايش سياسي اصلاح‌طلبان نيز گفت: نمي‌شود گفت كه همه اصلاح‌طلبان يك راهبرد منسجم و اصلي داشته باشند فرق اصلاح‌طلبان با اصولگرايان اكنون در اين است كه اصلاح‌طلبان در اصل حضور در انتخابات مشكل دارند و اصول‌گرايان بر سر نفرات ليست‌ها.

وي ادامه داد: يك عده معتقدند كه هيچ كس از اصلاح‌طلبان نبايد در انتخابات شركت كنند نظر دوم بر اين است كه ليست سراسري نبايد داده شود و افراد به طور مستقل مي‌توانند حضور داشته باشند و نظر سوم كه نظر ماست اين است كه اگر به تعداد يك سوم از كرسي‌هاي مجلس تاييد صلاحيت شوند مي‌توانيم ليست هم بدهيم.

اين عضو جريان اصلاحات، دليل اختلاف اصلاح‌طلبان براي حضور در انتخابات را اينطور عنوان كرد كه يكي از دلايل، حوادث سال 88 است. دليل دوم اين است كه برخي حتي اگر بخواهند هم نمي‌توانند شركت كنند و دليل سوم اين‌كه برخي بالاتر از همه اين‌ها مطرح مي‌كنند معتقدند نظام انتخابات در ايران به شكلي است كه حضور در آن فايده‌اي ندارد و اين دسته با ياس و نااميدي مواجه‌اند و متاسفانه تبليغ هم مي‌كنند.

وي تصريح كرد: اعتقادم اين است كه برخي دوستان به اين دليل كه خود نمي‌توانند در انتخابات شركت كنند از بي‌فايده بودن حضور در انتخابات حرف مي‌زنند. برخي نظرسنجي‌هاي غيررسمي و حتي رسمي نشان مي‌دهد كه استقبال از اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها نيز حتي بيشتر از ساير جريان‌ها باشد.

كواكبيان با تاكيد بر استقبال مردم از اصلاح‌طلبان در صورت حضور در انتخابات افزود: اين استقبال حتي در صورتي كه تمام اصولگرايان با هم متحد شوند نيز بالا خواهد بود در حالي كه اينگونه هم نيست و اصولگرايان به طور كامل متحد نيستند.

وي گفت: در ديداري به آيت‌الله مهدوي كني گفتم كه شما بايد جنبه پدري براي همه جريان‌ها داشته باشيد كه پاسخ دادند برخي آداب پدري را به جاي نمي‌آورند و من گفتم ما كه به جاي مي‌آوريم چه؟! حتي برخي از اصولگرايان هم آداب پدري را به جا نمي‌آورند.

اين عضو فراكسيون خط امام در پاسخ به سوالي مبني بر اين‌كه نسبت به شما (كواكبيان) انتقاد مي‌شود كه اصلاح‌طلب نيستيد، گفت: برخي اظهار نظر مي‌كنند كه فقط اظهار نظر كرده باشند شنيده‌ايم كه بني صدر و نوري‌زاد هم در مورد ما حرف زدند، آدم بايد پوست كلفت باشد و اين‌ها را تحمل كند ما اصلاح‌طلبي را در چارچوب نظام تعريف مي‌كنيم نه عليه نظام.

وي افزود: كساني كه نيت تغيير نظام داشته باشند اصلا نمي‌توانند اصلاح‌طلب باشند، اصلاح‌طلب كسي است كه قوانين نظام را پذيرفته و در چارچوب آن فعاليت مي‌كند من با تحصن مجلس ششم همان موقع هم مخالف بودم نمي‌توان كساني كه برخورد اپوزيسيوني با حاكميت دارند را اصلاح‌طلب ناميد. معتقدم بايد در تعريف اصلاح‌طلبي به گفت‌وگو بنشينيم.

كواكبيان با بيان اين‌كه «ما هم به بسياري از مسائل انتقاد داريم» اظهار كرد: اما هرچه مشاركت بالا باشد به طور طبيعي مانور قدرت بيشتري در روابط بين‌المللي خواهيم داشت.

وي تصريح كرد: جريان اصلاحات پنج شاخص مهم دارد يعني ارزش‌هاي ديني و اسلامي كه هيچ‌كس نمي‌تواند آن‌ها را ناديده بگيرد، قانون اساسي كه بدون كم و كاست بايد اجرا شود، خط امام كه اصلاح‌طلبي را خودم از اين خط ديده‌ام، مطالبات مردمي و منافع ملي كشور، و هر كس در اين چارچوب باشد او را هم فكر خود مي‌دانيم.

كواكبيان تاكيد كرد: كسي كه اصلاح‌طلب باشد بي‌اصول نيست و كسي كه اصولگراي واقعي باشد بدون اصلاحات نخواهد بود.

وي افزود: معتقدم در هر دو طرف افراط و تفريط وجود دارد از يكي شنيدم كه گفت ان‌شاءالله آخرين ميخ را به تابوت اصلاح‌طلبان در همين مجلس هشتم خواهيم كوبيد كه من گفتم ثم ماذا، يك مطهري براي شما بس است از درون خودتان اصلاح‌طلب بيرون مي‌آيد. در جلسه‌اي نيز من بر مشاركت حداكثري تاكيد كردم و يكي از آقايان گفت كه اين خود فتنه‌گر است و مي‌گفت "ما راي مومنانه مي‌خواهيم نه حضور حداكثري"؛ لابد 14 ميليوني كه به احمدي‌نژاد راي ندادند طبق نظر اين آقا مومن نبودند.

كواكبيان در پاسخ به سوالي اظهار كرد: يكي از افتخارات ما اين است كه بارها به دادگاه رفته‌ايم ولي هرگز روزنامه‌امان توقيف نشده است.

وي در پاسخ به سوال ديگري با اين مضمون كه "نظر خود را در مورد فتنه و نشست برخي با جورج سورس به طور شفاف بيان كنيد" گفت: آيا شما در آن جلسه حضور داشته‌ايد.

كواكبيان در ادامه در پاسخ به سوالي تصريح كرد: آنچه مقام معظم رهبري در مورد فتنه فرمودند واقعيتي است و ذهن شما هم تنها به داخل كشور معطوف نباشد. گروه‌هاي مختلفي مانند منافقين، هخامنشيان و ... فكر مي‌كردند كه اتفاق خاصي افتاده است، در مورد خود فتنه شكي نيست. من از معترضين به انتخابات بودم اما مخالف حوادث پس از آن هم بودم.

وي خاطرنشان كرد: يكي از مشكلات عمده در حوادث پس از انتخابات اين بود كه هيچ كدام از دو طرف نمي‌خواستند بين داخلي‌ها و خارجي‌ها در اين حوادث تفكيك ايجاد كنند و همين عدم تفكيك بسياري از مشكلات را به وجود آورد.

وي در مورد حصر خانگي دو تن از نامزدهاي رياست جمهوري انتخابات سال 88 اظهار كرد: اين موضوع مصوبه شوراي عالي امنيت ملي بود و مصوبات اين شورا براي همه لازم‌الاجرا است.

وي در پاسخ به سوالي كه آيا قبول داريد كه فتنه از درون اصلاحات بيرون آمد نيز گفت: اتفاقا معتقدم كه نبايد اجازه دهيم كه فتنه اصلاحات را بخورد. يك عده مي‌خواهند با مكدر كردن فضا سوء‌استفاده كنند آن طرف هم شفاف صحبت نمي‌كند.

وي افزود: اين اصلا چيز خوبي نيست كه بگوييم يك فرد حتما بايد موضع‌اش را بيان كند بعضي‌ها واقعا نمي‌توانند وحدت ملي را متوجه شوند اين‌كه دائما خط‌كش برداريم و بگويم اين فتنه‌گر است و آن انحرافي ديگر كسي باقي نمي‌ماند. ممكن است در ميان اصولگرايان هم كساني باشند كه قانون اساسي را رعايت نكنند و اينطور نيست كه فقط در جريان اصلاحات چنين چيزهايي باشد.

وي خطاب به دانشجويان خاطرنشان كرد: شما بايد مطالعه‌گر باشيد و در مورد مسائل گوناگون پيگيري كنيد، مانند مسائل روابط بين‌المللي كشورمان.

كواكبيان در پاسخ به سوالي در مورد هاشمي رفسنجاني اظهار كرد: قبول ندارم آقاي هاشمي دوست نداشته باشند كه اصلاح‌طلبان در انتخابات شركت كنند، در ديداري كه با ايشان داشتيم ما را به شركت در انتخابات تشويق كردند. برخي گروه‌ها مي‌خواهند فضاي دو قطبي به وجود آورند كه اين‌ها واقعا اقدامات انحرافي است.

وي در پاسخ دوباره به سوالي درباره حوادث پس از انتخابات 88 گفت: من طرح لويي جرگه را خدمت آيت‌الله مهدوي كني مطرح كردم، مبني بر اين‌كه ريش سفيدان در اين بحث وارد شوند و در مجلس شوراي اسلامي دعوتنامه‌اي به امضاي آيت‌الله مهدوي كني براي افراد و شخصيت‌ها فرستاده شود و اين جلسه در مجلس شوراي اسلامي با پيام مقام معظم رهبري شروع شود.

وي افزود: اولين بحث ما هم اين بود كه حوادث را كنار بگذاريم و منتخب انتخابات را قبول كنيم. سه جلسه در اين باره با آيت‌الله مهدوي‌كني صحبت كردم، اما نمي‌دانم ايشان طرح ما را خدمت مقام معظم رهبري برده بودند يا نه.

كواكبيان درباره آينده اصلاحات با بيان اين‌كه «من رمالي و جن‌گيري بلد نيستم» تصريح كرد: معتقدم همانطور كه اصولگرايان بايد پوست اندازي كنند اصلاح‌طلبان نيز بايد پوست بياندازند.

وي خاطرنشان كرد: تاكيد من بر تكرار الگوي مجلس نهم به اين علت است كه معتقدم يك تفكر نمي‌تواند پاسخ‌گوي همه سلايق باشد بلكه بايد با يكديگر همكاري كنند و مجلس پنجم اينگونه بود.

كواكبيان در پاسخ به سوال يكي ديگر از دانشجويان درباره عملكرد صداوسيما در حوادث پس از انتخابات 88 اظهار كرد: من نيز معتقدم كه رسانه ملي خوب عمل نكرد، اما اكنون بايد استراتژي تلاش براي مشاركت حداكثري را پيش بگيريم.

كواكبيان كه عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نيز مي‌باشد در مورد تنگه هرمز نيز پاسخ داد: هيچ يك از مسوولان اصلي تاكنون نگفتند كه تنگه هرمز را مي‌بنديم اما در عين حال از لحاظ عملياتي اين اتفاق امكان‌پذير هست.

وي با بيان اين‌كه «بسته شدن تنگه هرمز اتفاق نمي‌افتد» گفت: حقيقت اين است كه اگر همه بخواهند نفت خود را از اين طريق بفروشند، اما نفت ايران را تحريم كنند مطمئنا ايران مي‌تواند در اين مورد مدعي باشد. اكنون هم اتحاديه اروپا نفت ما را تحريم كرد، اما چين و ژاپن هنوز نفت ما را مي‌خرند و اگر بخواهند آن قدر در مورد موضوع نفت براي ما مشكلات جدي ايجاد كنند مي‌توانيم تنگه هرمز را ببنديم.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۲
۱۸
پدر ما مقام معظم رهبري است. كواكبيان با لفظ فتنه مخالف بود و يكبار هم از اين لفظ استفاده نكرد. حالا همه دارن ميشن اصولگرا شكر خدا و مشكل اصلي مملكت هم نه فتنه و سران فتنه و آقازادگان، بلكه جريان موهوم انحرافي! است. سرگرم باشيد برادارن ارزشي ساده لوح!
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۱۸
۱
کواکبیان اصلاح طلب نیست بلکه ادای آنها را در می آورد.
جواداراک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۴
۸
کواکبیان مثل ..... میمونه.وباحوادث پیش میره.همین آقامیگفت اینکه فتنه ازبیرون حمایت میشه راقبول ندارم .فقط روزنامش رابخونی میشناسیش!ناوآمریکامیادذوق زده میشه میره دق میکنه!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۲
۹
آره ارواح عمه ت
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۳ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۲
۹
حالا که یک اصلاح طلب هم میخواهد واقعا اصلاح بشه شما نگذارید ! بابا اسلام دین رحمت است ، حر دقیقه 90 توبه کرد و امام بخشید ، حالا شما این بنده خدا را نمی بخشید ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
این شما هستید که باید توبه کنید
مهدي از مشهد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۵
۱۲
سلام عليكم
حالا چرا عمو كواكب؟
حالا كه داريم به انتخابات مجلس نزديم ميشيم.
ميگي مخالف اون حوادث نكبت بار بودي؟
چرا زماني كه به جان و مال وناموس مردم تعرض شد.سكوت كردي؟
چرا زماني كه به پايگاه بسيج حمله شد وچند بسيجي به شهادت رسيدند.سكوت كردي؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
این تعرض از طرف شما بود. شما قاتلها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
چرا اسم این شهدایی که میگی تا حالا اعلام نشده !؟ اگه میدونی بگو ما هم بدونیم . مگه غیر از اینه که اگر کسی بوده مراسم عمومی براش برگزار میکردن ؟ فقط یه بنده خدا برای روز 25 بهمن بود که اونهم هنوز در بسیجی بودنش مناقشه هست ! شما احتمالا مشهد نبودی از قضیه خبر نداری زیاد اخبار بیست و سی زمان اون حوادث نگاه کردی . در ضمن به جان و مال و ناموس مردم تعرض شد توسط هر دو طرف درگیر اگر بخوام بیطرفانه بگم .
خواهشا ایندفعه سانسور نشه !
عاشق مشهدی میرحسین
|
Iran (Islamic Republic of)
برای من مایه ننگه که همشهری کوته فکری چون شما دارمآقا مهدی
بوق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۱ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۶
۴
این سیاسته . موقع صلاحیت شده میخواد رد صلاحیت نشه .
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۷:۲۲ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۴
۲
اصلاح طلبان موجود فضایی نیستند و عده زیادی از انان خواهان اصلاحات اسلامی و خوب در کشور هستند و وفا دار و معتقد به ولایت فقیه می باشند و با ان وطن فروشان قدرت طلب و فرصت طلب که هر لحظه از جایی سر بیرون می اورند مانند فتنه گران و منحرفین فرق دارند.
ناشناس
|
Kazakhstan
|
۱۷:۲۳ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۴
۲
گویا بعضی ها هنوز خون ایرانی در رگ هایشان جریان دارد.
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۰
۱
۱
با آن همه نعره کشیدن های چپکی در مجلس و ادعای اصول گرایی ؟؟ واقعا که